VäRLDeN äR LiTeN – äVeN i BySKe

 

På Cityterminalen väntas det på buss hem. Farbror anländer och ska åka med samma buss. Han säger några ord och jag hör direkt att han är norrifrån. Vi norrlänningar, i alla fall i exil, har ju liksom motorcykelåkare och busschaufförer någon sorts samhörighet så jag börjar prata med honom.

På bussen sitter vi bredvid varann och fortsätter att prata, på hemmadialekten med vissa inslag av bondska. Det visar sig att han ursprungligen är från Byske, ett ställe jag känner väl till eftersom en av mina systrar bor där. Det visar sig också att han har en bror som bor kvar där uppe, och som en gång i tiden gick som lärling hos min systers sambos farfar, som var urmakare.

Jag messar min syster som av en händelse just då sitter hemma hos sambons pappa, som också var urmakare, med familj och mumsar surströmming. Och jodå, visst vet de vem brodern är. ”Det blev ingenting av med det där med urmakeriet, han var för darrhänt”.

Världen är allt bra liten. Även i Byske.

 

8 thoughts on “VäRLDeN äR LiTeN – äVeN i BySKe

  1. Hahaha, fantastisk historia. Det var ju mannen som ville gå igenom slussarna till bussen trots att det lyste rött. Med Västerbotten-klistermärke på väskan och allt. Tur att du tog hand om honom! 🙂 Byske är the shit, uppenbarligen.

    Gilla

    1. Jag hjälpte honom på och av bussen också! Han var verkligen jättetrevlig. Han hörde rätt illa men jag tror inte att det gjorde så mycket att vi pratade lite högt i bussen. Det var väl ändå ingen som förstod vad vi sa, antar jag.
      Åh yes, Byske is da shit.

      Gilla

    1. Betydligt roligare än bussresan TILL Stockholm, då jag sov hela vägen. Jag dreglade som tur var inte men jag är inte helt säker på att jag inte hade konstiga små läten för mig.

      Gilla

Kommentera

