eN JäVLa HeLG

 

Nej, det har jag inte haft. Ingen anledning till oro.

Däremot har jag läst boken (av Helen Zahavi). Nu var det förvisso ett tag sedan, men eftersom vi ska flytta och jag nu rotar runt i bohaget hittade jag ett citat jag skrivit av från den boken:

 

 

 

 

 

 

 

  ”Bella vet det. Bella har alltid vetat det. Bella vet att hon egentligen aldrig haft några rättigheter. Rättigheter är en fiktion. Rättigheter existerar inte. Man kan inte ta på dem. Man kan inte smaka på dem. Man kan inte se på dem. Man kan inte lukta på dem. De finns inte. De existerar inte.

  Man äger bara det man kan försvara och kan man inte försvara det, så äger man det inte. Bella kan inte försvara sig, alltså äger hon inte sig själv. Bella ägs av alla och ingen. Hon är var mans egendom. Hon är det ursprungliga kollektivet. Till var och en efter hans behov. Låt dem alla dricka ur hennes källa.”

 

Kommentera

