& LäSeR GöR JaG oCKSå

 

Ja, ibland så att det nästan fladdrar i gardinerna av alla sidvändningar.

 

Det har blivit Pablo Neruda – Den mjuka orkanen:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jorge Luis Borges – Biblioteket i Babel:

 

 

 

 

 

 

 

Och den här småskojiga saken:

 

 

 

 

 

 

 

 

Men ingenting jag har plöjt igenom på sistone har kunnat mäta sig med Fernando Pessoa, vilken underbar galenpanna!

 

 

 

 

 

 

Inte nog med att han använde sig av en mängd olika personligheter som recenserade varandras publikationer i brist på annan uppmärksamhet eller dog av alltför frikostigt alkoholintag vid fyrtiosju års ålder, han efterlämnade sig också 27 543(!) texter, prydligt sorterade i kuvert och förvarade i en träkista.

I boken ovan kan man bland annat få läsa följande:

”När det gäller månsken bör man inte utgå från att det bara är något som kommer från månen och förvandlar träden till stora silhuetter. Det finns dessutom ett annat månsken som inte ens solen utplånar och som i fullt dagsljus förmörkar det som tingen ger sken av att vara. Endast drömmarna är alltid vad de är. De är som vi är när vi föds. för då är vi naturliga och oss själva.”

  ”Det finns ingen större tragedi än när en människa befinner sig på samma nivå såväl i intellektuellt som i moraliskt avseende. För att en människa ska kunna vara helt och fullt moralisk måste hon vara lite enfaldig. För att en människa ska kunna vara helt och fullt intellektuell måste hon vara lite omoralisk. jag vet inte vilken tillvarons lek eller ironi det är som gör livet omöjligt för den som är drabbad av denna dualism. Olyckligtvis är jag ett exempel på detta, och därför har det aldrig blivit någonting av mig.”

  ”Jag såg andra göra sådant som förr tycktes mig banalt och som jag därför undvek att göra, men när jag såg vad de hade gjort insåg jag att de bara betedde sig helt normalt.”

 

Kommentera

