CaLLe oCH JoRGe LuiS BoRGeS TyCKeR TiLL oM FReuD

 

Det verkar vara med Freud som med Burträsk – alla vägar bär dit. Nu hamnar jag i och för sig hellre i Burträsk än frotterar mig med Freuds teorier, och det är väl på sätt och vis det som det här inlägget handlar om.

Jag kan inte påstå att jag är påläst om Freud, absolut inte. Men allt jag hör och läser bekräftar liksom bara den uppfattningen om honom som jag grundlade redan för en sisådär tjugoåtta år sedan, nämligen att han var en suspekt typ med bristande verklighetsuppfattning och som förmodligen hade det jobb han hade bara för att få knulla hysteriska kvinnor med penisavund. Eller nåt åt det hållet.

 

 

 

 

 

 

 

 

(Ser han inte lite läskig ut?)

 

Med den bakgrunden blev det extra skojigt att i Harold Blooms bok läsa vad Jorge Luis Borges hade för uppfattning om Freud:

”Jag tänker alltså på honom som ett slags galning. En man som brottas med en sexuell fixering. Fast jag vet inte om det gick särskilt djupt. Kanske var det bara en sorts lek. Jag har försökt läsa honom, men jag uppfattade honom antingen som en charlatan eller som en galning, kanske. Världen är ju alldeles för komplex för att man ska kunna pressa in den i ett så överförenklat mönster. Men Jung, ja, jag har ju förstås läst mycket mer av Jung än av Freud, men Jung upplever man som en öppen och generös tänkare. I Freuds fall handlar det till slut bara om några få, tämligen obehagliga sakförhållanden.”

Ska nog läsa Jung i stället, alltså. Fast det har jag redan gjort. Hans förord till Den Tibetanska Dödsboken är fantastiskt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu var det i och för sig sisådär en tjugoåtta år sedan det också, det vill säga knappast den upplagan på bilden ovan, men en läsupplevelse av det starkare slaget var det i alla fall.

 

3 thoughts on “CaLLe oCH JoRGe LuiS BoRGeS TyCKeR TiLL oM FReuD

Kommentera

