SPäNNaNDe aRBeTSGiVaRe, andra delen

 

Dialog, hämtad ur en annan verklighet, mellan arbetsgivare och anställd:

 

Chefen ringer till arbetaren en fredagskväll och följande replikskifte äger rum:

– Jag har funderat på det här och jag vill att du ska veta att det här är inget kommunalarbetarjobb där man går till jobbet ett visst klockslag och sedan slår ihop böckerna ett visst klockslag, går hem och sedan inte ägnar arbetet en tanke. Jag förväntar mig att du gör mer än så.

– Eh, sådär som jag redan gör, då jag ju läser böcker som har med jobbet att göra på min fritid?

– Det här är inget kommunalarbetarjobb, bara så att du vet.

– Ok..?

På måndagsmorgonen, på jobbet, tar arbetaren upp diskussionen igen.

– Undrar vad det var du menade egentligen med det där samtalet i fredags?

– Fattade du inte det, jag tycker att jag var hur tydlig som helst, men då får jag väl ta det en gång till: Det här är inte ett kommunalarbetarjobb, jag förväntar mig att du vill jobba mer än så.

– Jag är anställd för att arbeta för dig xx timmar i veckan. Det är den tid du betalar för och då är det du som bestämmer vad jag ska göra. Den övriga tiden är ju min tid, min fritid, eller hur?!

– Jag vill ha någon som brinner för det här, som lägger ner sin själ i arbetet. Bara det att du säger att du har din fritid och vill att jag ska respektera det visar att du inte är en sådan person.

– Vad är det då för arbete som du vill att jag ska utföra, eftersom jag tydligen inte gör det på min arbetstid?

– Jag tror att det här arbetet är för svårt för dig!

– ???

– Du är visserligen intresserad av dina arbetsuppgifter och kan mycket, men du är inte van vid att – och drar här upp ett exempel på en kunskap som inte har med arbetet att göra, som inte finns med på någon arbetsbeskrivning och som aldrig har varit på tal att arbetaren ska kunna. Någonsin.  – Då förväntar jag mig att du själv ska förstå att du behöver kunna det och att du lär dig det på din fritid, så att du visar att du vill vidare och vill utvecklas, så att vi kan föra en intressant diskussion.

– ?

 

One thought on “SPäNNaNDe aRBeTSGiVaRe, andra delen

Kommentera

