SPäNNaNDe aRBeTSGiVaRe, tredje delen

 

Avslutas för den här gången med en dialog mellan arbetsgivare och arbetstagare, och naturligtvis är alla eventuella likheter med riktiga händelser helt slumpmässiga och oavsiktliga:

 

Prolog: Arbetaren, som är timanställd, har under en hel vecka försökt få svar på vilken dag som denne ska arbeta på, då chefen har haft svårt att bestämma sig för om det är tisdagar eller onsdagar som gäller. Chefen har lovat besked under veckan, då barnomsorg behöver planeras. På lördagen tar arbetaren ånyo kontakt för att få besked. På lördagskvällen skickar chefen ett sms där han säger att det bara blir jobb på måndagen. Arbetaren ringer upp:

– Jo, det där sms:et, jag undrar hur du har tänkt dig då?

– Vadå, det blir bara jobb på måndag, skrev jag ju. Jag har inte något mer arbete till dig den veckan.

– Ska jag då ta ut semester? Då får du räkna ut om jag har någon inarbetad semester jag kan ta ut, annars får du ge mig betald ledighet.

– Det är klart att jag ska inte betala dig för att du ska vara ledig, jag har inget arbete till dig, sa jag ju.

– Ja, men så får du inte göra. Om du inte vill ge mig något att göra så är det ditt problem. Vill du att jag ska vara ledig får du ändå ge mig lön för den tiden, så är bestämmelserna.

– Jag tycker inte om din attityd. Jag har inget jobb till dig och det beror på arbetsbrist och du kan prata med facket om du vill.

– Det har jag redan gjort.

– ?!

– Och de sa precis det jag sa till dig, att du kan be mig ta semester om jag har inarbetad sådan, annars får du ge mig betald ledighet. Du får inte hänvisa till arbetsbrist hur som helst.

– Då får du väl ta och prata med facket igen då och säga att jag hänvisar till arbetsbrist, så får du se vad de säger.

– Då får jag väl göra det då…

 

One thought on “SPäNNaNDe aRBeTSGiVaRe, tredje delen

Kommentera

