SoCioLoGi

 

Läser den här;  Anthony Giddens – Sociologi:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja, tänk att det finns de som läser såna där böcker bara för skojs skull, utan att få en enda universitetspoäng för det. Helt sjukt galet, eller hur?

I alla fall så ramlar jag på den här gamla bekantingen redan i inledningskapitlet;

 

 

 

 

 

 

 

 

nämligen Auguste Comte, som drog såna däringa trevliga slutsatser om kvinnor, som till exempel:

”Ehuru kvinnornas förstånd säkerligen är mindre lämpligt än vårt för vidsträckta generaliseringar och för långvariga deduktioner eller med ett ord för abstrakt tankearbete, är det däremot vanligen mer böjt för att fatta denna förening av verklighet och nytta, som karakteriserar positivismen, deras förstånd närmar sig i detta avseende mycket arbetarnas.”

I sociologiboken beskrivs han som en av grundarna till vetenskapen Sociologi och så ges beskrivningar på hur han påverkat denna nya vetenskap. Ingenstans går att läsa om hans kvinnosyn. Och då kan man ju försynt undra lite om den synen på det täcka könet på något vis färgade detta nya vetenskapsområde, och framför allt, om det fortfarande påverkar?

Å andra sidan ska man väl dra öronen åt sig i alla sammanhang där någon Man har uttalat sig om tingens ordning. Med tanke på hur mycket koll de i allmänhet verkar ha på kvinnors liv och leverne, alltså. Okunskap och bristande insikt verkar inte behöva innebära något hinder för män att ge sig själva tolkningsföreträde när det handlar om andra än de själva. De, ”skapelsens krona” vet ju ändå bäst.

 

9 thoughts on “SoCioLoGi

  1. Bra skrivet igen!
    Det är just det här som kallas underliggande strukturer.
    Som man försöker skriva om tills fingrarna blöder på tangentbordet…
    Tror definitivt att just de omedvetna handlingarna styr oss mer än vi tror.
    Det är faktiskt bara att titta på bilderna i media tex idag, så ser man män i slips med pannorna djupa veck över den ekonomiska krisens Europa och kvinnor som ska boxas i kortkort och visning av porr på Ryanair.
    Sedan säger man att jämställdheten har kommit så långt…

    Gilla

    1. Tack!
      Det är helt enkelt hur viktigt som helst att inte bara gapa och svälja, att inte bara köpa färdiga paketlösningar. Det finns ingen ”sanning”, men det finns en väldans massa åsikter. Man måste tänka själv och ständigt ifrågasätta. Både sig själv och allting annat. Aldrig stanna upp och bara acceptera. En ständigt pågående process.
      Just det här med kvinnosyn och med vilka ögon och förutsättningar man ser på kvinnor och barn är en verklighet som blir alltmer påtaglig. Det jobbiga är när man pratar med andra om det, även kvinnor, och de ingenting märker – eller ännu värre – inte vill se. Hur ska man då kunna förändra? Speciellt som det, oftast av män, sprids en bild som ingenting har med min/kvinnors verklighet att göra. Känner mig så orespekterad.

      Gilla

  2. Hm, det är bara att läsa media, framför allt kvällsmedia i, tja, två dagar med de rätta ”glasögonen” så ser man tydligt mönstret.
    Eller se vilket kön som får prata i TV:s debatt…
    Jag tror de som inte förstår helt enkelt inte har öppnat ögonen, dår gör det lite ont först att få in ljuset, men sedan blir det bättre.
    Att leva i mörkret är inget alternativ.
    Och…jag respekterar dig! Mycket!

    Gilla

    1. Åh, tack för dina fina ord. Glad att du tittar in här och skriver. Däremot tycker jag att du skriver bra mycket bättre än vad jag gör. Faktiskt! Du vet och förstår så mycket, det är jag verkligen imponerad av.
      Jag… jag gör bara så gott jag kan. Kan helt enkelt ingenting annat.
      Visst är det jobbigt att ta av sig ögonbindeln och tunnelseendet, det svider nog rätt rejält i ögonen. Även på mig. Men det är så nödvändigt! För hur blir det annars?
      Vilket samhälle vill vi ha?
      Egentligen?

      Gilla

  3. Nähä, du Calle! Att du nedvärderar dig själv på det där sättet tål jag inte. Basta!
    Att trycka ner sig själv är meningslöst – det finns så många andra som vill göra det åt en..

    Gilla

    1. Tack, fina du! Vet inte om jag egentligen trycker ner mig själv. Är en stark och stadig person för det mesta. Men ibland svajar jag lite, det gör vi väl alla.
      Fast nog tycker jag att Shed Light är mera insatt och kunnig på det här området än vad jag är. Det är du också. Basta! Jag lär mig mycket av er, det tycker jag är bara trevligt!

      Gilla

Kommentera

