TJeNa aRBeTSFöRMeDLiNGeN

 

Var på besök på Arbetsförmedlingen i dag.  (Det gick ju inte så bra med det där lilla jobbet jag hade…)

Väl förberedd som jag alltid är hade jag läst den här boken; Åtgärdslandet av Jon Weman:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så här i efterhand kan jag väl erkänna att det kanske inte riktigt var det bästa valet av uppeppning inför ett dylikt möte men likväl är det en både läsvärd och nödvändig bok.

 

Här från baksidestexten:

Har du någon gång känt att du behöver telefonträning med din coach? Har du funderat på att uppsöka en rekreationsterapeut? Tycker du att du behöver Arbetsförmedlingens hjälp att lära dig pendla? Intresserad av att sortera begagnade kläder på heltid för 6400 kronor i månaden? Inte det? Dåliga nyheter – du har inget val, om du hamnat i Åtgärdslandet.

I Åtgärdslandet – fyllt av arbetscenter, Jobb- och Utvecklingsgarantin, CV-kurser, coachning och en lång rad andra verksamheter som arbetslösa och socialbidragstagare skickas till för att inte bli utan pengar – är det onormala ofta helt normalt. Jobb utan anställning eller lön, utbildning där ingen lär sig något – följ med på en tragikomisk resa genom en dold verklighet där inga vanliga regler gäller.

I boken, som bygger på över fem års journalistisk granskning, avslöjas också det tysta politiska samförståndet kring arbetslösheten och myndigheternas dolda instruktioner. Varför har Riksbanken order att hindra arbetslösheten från att sjunka ”för lågt”? Vad får arbetsförmedlarna egentligen lära sig om de arbetslösa på sina kurser?

Här får du som är arbetslös – eller du som bara är fundersam över varför samhället ser ut som det gör – svaren arbetsförmedlare, politiker och nationalekonomer aldrig kommer ge dig.

 

8 thoughts on “TJeNa aRBeTSFöRMeDLiNGeN

  1. Åh det låter som en väldigt intressant bok, måste läsa!

    Jag har själv haft väldigt mycket med både arbetsförmedlingen, socialen och FPA (motsvarar Försäkringskassan) att göra och har inte särskilt goda erfarenheter. Jag har träffat på några få guldkorn till människor, men de flesta har inte gjort särskilt mycket för att hjälpa mig. Något som jag särskilt reagerade på att man inte får någon information om hur man söker arbetslöshetsersättning då man anmäler sig som arbetslös. Hur är det meningen att man ska veta hur man ska göra? Eller är det helt enkelt meningen att man INTE ska veta, och därför inte söka några pengar?

    Jag fick också gå en ”arbetssökarkurs” på fyra veckor. Visst gjorde den mig en erfarenhet rikare, men hur man beter sig på anställningsintervjuer och hur man skriver en CV visste jag redan. Tror jag gick kursen 2004 och först 2007 fick jag ett riktigt jobb, och det helt utan arbetsförmedlingens inblandning. Kommer särskilt ihåg ett telefonsamtal med min kontaktperson på arbetsförmedlingen som tyckte att det ”börjar bli lite jobbigt det här”. Jaså, tycker du det? För mig känns det ju bara fine and dandy att jag inte har något jobb och inte får någon hjälp. Eller så inte.

    Gilla

    1. Haha! Du – läs boken – den är en fullträff helt enkelt. Alla som någon gång haft med Arbetsförmedlingen att göra kommer att tycka detsamma.
      Hoppas du har ett bra jobb nu så att du inte behöver hamna där igen.
      (Och du – det är inte ens meningen att Arbetsförmedlingen ska förmedla jobb, så det är ingenting att förvånas över!)

      Gilla

    1. Jodu. Här finns en hel del läsvärt även för den lyckligt lottade som har ett lönearbete. Det kan ju ändå vara intressant att veta hur lönearbete skapades från början och varför arbetsmarknaden ser ut som den gör. Ger en kött på benen inför nästa lönesamtal.

      Gilla

  2. Jon vikarierade som redaktionssekreterare en period, då jobbade vi ihop, annars har han frilansat från Argentina. Skrivit mycket och bra. Kunnig som sagt. Och just de där frågorna kan han verkligen. Har inte läst boken men kan tänka mig att den är bra.

    Gilla

Kommentera

