aTT Ha MeR äN MaN BeHöVeR äR STöLD

 

Ja, så tänker jag.

Sen finns det de som förmodligen inte håller med alls om det sättet att tänka. Som kanske till exempel den personen som köpte ett hus för två och en halv miljon i ett fasionabelt villaområde utanför stan och sedan renoverade kåken för typ sisådär en och en halv mille.

För att ha den som övernattningsvilla.

Övernattningsrum har jag hört talas om. Men övernattningsvilla?

 

 

 

 

 

 

 

(Det är inte det här huset, dock. Det här är Zlatans hus.)

 

8 thoughts on “aTT Ha MeR äN MaN BeHöVeR äR STöLD

  1. Du har en poäng i det du säger, Calle.
    Ibland undrar jag vad jag håller på med och varför jag inte flyttar mig och min hårboll till en öde söderhavsö och lever ett lugnt och skönt liv. Lever på kokosnötter och bär. Solar, badar, filosoferar. Ingen telefon, ingen dator, ingen tv, ingen bil. Inga tider att passa. Gud, det låter alldeles, alldeles uuunderbart..

    Gilla

    1. Fast om man flyttar tar man ju ändå med sig själv, så risken är väl att det inte blir så väldans annorlunda ändå. Det går bra att börja här och nu också, att gå från där man står. Du kan ha det som du vill ha det även där du befinner dig nu, i alla fall något sånär. Svårt att leva på kokosnötter, kanske. Men ändå!
      Dessutom förändrar du ju världen med hjälp av din dator, glöm inte det!

      Gilla

      1. Jag ska inte klaga. Jag har ett ganska bra liv så det är bara jag som gnäller;)

        Förändrar JAG världen med min dator? Det var gulligt sagt men så duktig är jag verkligen inte. Jag hoppas dock att jag, du, mfl kanske kan göra en liten, liten skillnad..?

        Gilla

    1. Vad man kan inbegripa i uttrycket stöld kanske är en filosofisk diskussion man kan ta över en massa te en sen kväll någon gång, men du har ju i alla fall förstått andemeningen med mitt inlägg!

      Gilla

  2. Eftersom det finns någon slags begränsning i det antal pengar/resurser som just nu existerar så håller jag helt klart med om att ifall man utan goda skäl roffar åt sig mer än nödvändigt så att någon annan får mindre (vilket är rätt oundvikligt i ett begränsat system) så är det stöld. Stöld var ett bra ord för det.

    Vet inte riktigt vart min kommentar vill komma annat än att säga att jag håller med dig. 😉

    Gilla

    1. Jag svarar med ett citat ur ”Flyga Drake” av Khaled Hosseini:
      “Vad mullan än säger så finns det bara en synd, bara en. Och det är stöld. Alla andra synder är en variation av stöld. Förstår du?” “Nej, Baba jan” sa jag och önskade förtvivlat att jag hade gjort det. Jag vill inte göra honom besviken igen. Baba lät höra en otålig suck. Det gjorde också ont, för han var ingen otålig person. /…/“Om man dödar en man stjäl man hans liv”, sa Baba. “Man bestjäl hans hustru på rätten till en make, berövar barnen rätten till en far. Om man ljuger stjäl man någons rätt till sanningen. Om man fuskar stjäl man rätten till rättvisa. Förstår du?” Det gjorde jag. /…/ “Det finns inget lägre än att stjäla, Amir”, sa Baba. “En man som tar det som inte är hans, det må vara ett liv eller ett nanbröd… Jag spottar på den mannen. /…/ Om Gud finns hoppas jag att han har viktigare saker att göra än att kontrollera om jag dricker whisky eller äter fläskkött. Hoppa ner nu. Jag blir törstig av att sitta här och prata om synd.”

      Gilla

Kommentera

