MaN MåSTe VaRa SNäLL

 

Vad är då snällhet?

 

Äkta snällhet är en vilja att göra gott och att omsätta denna vilja i handling. Motivet för att vara snäll kan variera, och det kan mycket väl vara egoistiskt, så länge omtanken om medmänniskan finns där och handlingen är god. Och till slut är det inte tanken utan handlingen som räknas.

Ibland kräver etiken mod. Ibland kräver snällhet att vi gör det som av andra upplevs som mindre bra. men snällhet måste också paras med omdöme för att slutresultatet ska bli gott. Det är sant att strävan efter snällhet ställer stora krav på människan. Men det är en utmaning väl värd att anta. För när det kommer till kritan vill vi alla leva som vi lär. Och de allra flesta människor vill vara goda medmänniskor.

Psykiatern Viktor Frankl, som tillbringade tre år i koncentrationslägret Auschwitz, har skrivit: ”Vi som levde i koncentrationslägren minns dem som gick runt och tröstade andra, gav bort sin sista bit bröd. De kanske inte var så många, men de är ett bevis på att allt kan tas ifrån en människa utom en sak: friheten att välja attityd i varje given situation.”

 

4 thoughts on “MaN MåSTe VaRa SNäLL

    1. Argh, jag flyttar ju! Jag bär kartonger och jag packar upp kartonger och jag flyttar runt på kartonger och jag snavar över kartonger och jag vet inte vad jag ska göra med alla kartonger och det känns som det aldrig tar slut…
      Men det är klart att jag ska komma på några frågor! Kommer strax!

      Gilla

Kommentera

