HåRDKoKTa DeCKaRE

 

Ibland fyndar man ordentligt i gratishyllorna i begagnataffärerna.  Senaste guldkornen var ett par böcker av Raymond Chandler, de hårdkokta deckarnas okrönte konung.

Jag plöjde igenom det mesta av Chandler & co under tonårstiden, tillsammans med P G Woodhouse och allt i science fictionväg. Bland annat. Det som slår mig nu, när jag sisådär trettio år senare läser dessa böcker igen, är att jag känner igen citat ur böckerna och att jag fortfarande kan höra mig själv använda dem!

Som till exempel ur ”Den stora sömnen” från 1939:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Regnet trummade hårt mot biltaket och suffletten började läcka. En vattenpöl bildades på bilgolvet för att jag skulle ha någonting att hålla fötterna i.”

eller:

”- Ni har väl träffat henne?

– Ja, för en weekend är hon nog ganska rafflande men hon skulle säkert bli tröttsam som vardagsmat.”

 

Man kan tro att det inte är någon vidare stor litteratur och till en del kan väl det stämma. Man ska inte heller ta på sig genusglasögonen när man läser, då det kan framkalla ett visst mått av upprördhet. Men helt illa är det faktiskt inte. Det har sin charm och Chandler kan få till det riktigt, riktigt bra.

Som till exempel ur den här; ”Kvinnan i sjön” från 1943:

 

 

 

 

 

 

”Han slutade prata och jag lät hans ord hänga kvar i luften. De föll sakta och efter dem följde tystnad. Han böjde sig ner och tog upp flaskan från stenen och stirrade på den. Han tycktes kämpa med den i sitt inre. Whiskyn vann kampen som den alltid gör. Han tog en djup våldsam klunk ur flaskan och skruvade sen på kapsylen hårt som om det hade nån betydelse. Han plockade upp en sten och snärtade ut den i vattnet.”

 

Perfekt litteratur för julmatsdästa soffbesök!

 

Kommentera

