NeJ, JaG HaR iNTe FåTT NåGoT SVaR äN

 

På mailet jag skickade till Girl-It, apropå det här reklamutskicket. Väntar fortfarande med spänning och förväntan.

Så här skrev jag:

 

Hej!

Fick ert reklamutskick igår, uppenbarligen riktat till mig och min nioåriga dotter. Jag blev minst sagt irriterad och undrar hur i hela fridens da’r ni tänker?!

Ni menar alltså på fullaste allvar att det min dotter ska intressera sig för är kändisar, smink, mode, styling och killar? Och att det skulle vara några sorts egenskaper/intressen som är ”Av tjejer – för tjejer”?

Dessutom påstår ni att detta medlemskap ger min dotter en inträdesbiljett till livet, eftersom det är så bra att läsa? Jag skulle vilja påstå att min dotter lättare kommer att få ett rikt och varierat språk genom att läsa böcker med betydligt större litterärt värde än vad ni kommer att erbjuda. Dessutom kommer hon att vara betydligt bättre rustad för livet eftersom hon kommer att få betydligt schysstare värderinger med sig i livet. Värderingar som stärker henne i sin roll som flicka/kvinna i stället för att nedgradera henne till ett flamsigt objekt. Och det ska gudarna veta att hon kommer att behöva med tanke på hur förutsättningarna ser ut för flickor/kvinnor i vårt samhälle.

Om ni skulle komma på tanken att skapa en klubb utan objektifiering av flickor/kvinnor utan i stället en gemenskap för främjandet av kvinnans egen styrka, självförtroende, självständighet, solidaritet, systerskap, styrka, och ickeberoende av en man för att vara lycklig – då är jag gärna med.

Tills dess önskar jag att ni lämnar mig och min dotter i fred från trams.

Hälsningar, Calle

 

Ord och inga visor.

 

8 thoughts on “NeJ, JaG HaR iNTe FåTT NåGoT SVaR äN

Kommentera

