TaGGaR?

 

Den senaste tiden har det dykt upp en sidospalt på vänstersidan när jag postar inlägg. Där gratulerar WordPress mig till att jag lyckats med att publicera ännu ett inlägg. Ja, tänker jag, det är väl trevligt, fast hur svårt är det egentligen att rafsa ner några rader och sen klicka på ”publicera”rutan uppe till höger? Det är ju inte direkt som att föda barn eller nåt?

Nåja, det som förbryllar mig mest är att de ständigt påpekar att jag inte har några taggar. Nä, det är klart, de sticks ju?!

Så jag undrar förstås vad det är som är så viktigt med att ha taggar. Innebär det på något vis en världsförbättring? Kommer det att göra folk, inklusive mig själv, gladare? Och om man vill ha taggar, ska man då ha dem inåt eller utåt? Räcker det inte med PMS?

WordPress är himla vänliga och ger förslag på vilka taggar man kan ha. Som ett experiment kommer jag därför att använda mig av de förslagen en tid framöver för att se vad som händer.

Vilket förstås inte behöver hindra er från att upplysa mig, fattar ni vad de tjatar om så känn er fria att förklara!

 

8 thoughts on “TaGGaR?

  1. Den där förbaskade sidospalten irriterar mig oerhört!! Varför är den där? Hur får man bort den? Jag behöver inte bli påhejad ”hurra nu har du skrivit 926 inlägg, bara fyra kvar till 930”.

    Nu ser min förstasida när jag loggat in på WordPress helt annorlunda ut på jobbet än hemma upptäcker jag (märkligt!) men hemma kan jag i alla fall se ett ”taggmoln”. Där finns de mest använda taggarna med, och ju fler gånger orden använts som taggar, desto större är de (och det här gäller då alltså taggar från alla svenskspråkiga bloggar på WordPress, för att precisera). Man kan också om man vill ha ett taggmoln på sin egen blogg, men jag bestämde mig omgående för att kategorier för mig i alla fall är smidigare och redigare än taggar. Jag tror att taggarna ska underlätta sökningar, vilket kategorierna i sin tur inte gör.

    De taggar som WordPress föreslår i sidospalten är ju annars också helt värdelösa, på vilket sätt skulle att tagga ord som ”alltså” eller ”annars” vara bra?

    Gilla

    1. Har väl hängt med på det där att det ska vara enklare att söka på taggar än på kategorier, men gör det någon skillnad? Det kan ju vara trevligt att folk hittar en och tittar in och kanske gillar det de läser, men hjälper det att tagga? Eller är det en helt meningslös sysselsättning som bara stjäl ens tid?
      Håller med om att förslagen är värdelösa, men tänkte att det kan bli lite roligt om man bara använder sig av just dem. Får se hur det blir!

      Gilla

Kommentera

