SVaR FRåN Girl:IT

 

Apropå det här inlägget, som fick mig att skicka det här mailet.

I fredags damp (inte för att ett mail kan dimpa ner, men det låter så fint att skriva så) då det efterlängtade svaret från Girl:IT ner i min inkorg. Det löd som följer:

 

Hej!

 Tack för ert email!

 Vi har all respekt för att du som förälder har dessa åsikter, och det är givetvis du som vet bäst vad som passar just ditt barn.

 ”Tidningen” du fått hem innehåller kända artister i 20-årsåldern som förekommer i vår medlemstidning pga att de är populära bland medlemmarna, t ex på omslaget finns Selena Gomez och inuti hittar du fler kända skådespelerskor och sångerskor. De är inte valda utifrån något skönhetsideal utan pga att de är populära artister som våra medlemmar vill läsa om.

 Jag vill också tillägga att ”tidningen” du fått inte är själva produkten utan bara en presentation av den. Det är en reklamkampanj som du kan välja att kasta bort eller tacka ja till.

 GIRL:IT handlar främst om aktuell och spännande läsning för tjejer i åldrarna 8 till 14 år. Sminkväskan som presenteras i kampanjen har röstats fram av medlemmarna som den premien de helst vill ha, men som sagt är det ju upp till varje förälder huruvida man vill låta sitt barn prova på smink eller inte. Det är upp till var och en.

 Vårt fokus ligger på att få barn intresserade av läsning och få dem att växa genom böckernas värld. Klubbprylarna väljs tillsammans med en panel av tjejer och genom enkäter som vi genomför regelbundet. Smink är populärt i dessa undersökningar, och förekommer i ca 4 av 12 klubbpaket. Om du som förälder är helt emot detta, så vill jag nog råda dig till att vända dig till någon annan bokklubb som inte har det inslaget.

 Om du vill kan jag stoppa framtida reklamutskick från oss. Hör i så fall av dig till oss och meddela ditt namn och din adress tack.

 Vänliga hälsningar

 Elin Lundqvist

GIRL:IT

 

Jag svarade:

 

Hej!

 Jag har den uppfattningen att alla barn är allas barn och att det vi vuxnas uppgift att visa dem vägen, att vara goda förebilder och bra ledare för våra barn. Att låta åttaåringar bestämma att sminkprodukter är vad de vill ha eller innehållet i en tidning anser jag vara detsamma som att abdikera från sitt vuxenansvar. Det är inte bara föräldrarnas sak att bestämma vad som passar deras barn, jag tycker att även ni har ett ansvar. Att ursäkta sig med att ”det är vad barnen vill ha” håller inte, anser jag. Om de hade röstat fram att de ville ha en giljotin för hamstrar som premie, hade de fått det då? Eller en instruktionsfilm i hur man bäst rakar underlivet? Var går gränsen för ert ansvar? Eller handlar det (vilket jag starkt misstänker) enbart om snöd vinning?

 Hälsningar, Calle

 

Naturligtvis avtackade jag mig från framtida reklamutskick. Det brukar vara bäst och lugnast att försöka undvika sånt som gör en galen. Känns inte som om jag kan göra så mycket mer för mänskligheten den vägen, de som jobbar på Girl:IT verkar inte vara särskilt mottagliga för andra tankar. Men de har ju sin inkomst att tänka på också, det får man komma ihåg. Som de som jobbar i leksaksaffärer och så.

 

14 thoughts on “SVaR FRåN Girl:IT

  1. Ja, de är ju självklart bara ute efter vinning, men smink för 8-åringar måste väl många tycka är lite väl magstarkt. Gillar din liknelse med giljotinen, men det kanske är vanligt att 8-åringar får bestämma allt själva? Skitbra att du mailar dem! //Mika (inte Dan) 🙂

    Gilla

    1. Folk pratar om att Gud är allt men jag vet nog att det är Mammon som styr i världen!
      Uppenbarligen är det inte alls särskilt magstarkt med smink för 8-åringar, eftersom föräldrar låter sina barn prenumerera på den där skiten. Om de ska ha det till påskkärringsmink kan jag ta det, men eftersom jag vet att det knappt finns några barn som går påskkärring längre tvivlar jag starkt på den anledningen.
      Maila dem du också! Mig har de snart tröttnat på!

      Gilla

  2. Både artisterna och sminkväskan har ”röstats fram av ”läsarna”…?
    Var kan vi se den ”röstningen”? Vilka tjejer har valts ut i ”panelen”? Ålder på panelen?

    Gilla

  3. Den där typen av bortförklarande floskler, som i det närmaste dumförklarar den som hört av sig, har jag varit med om många gånger när jag reagerat mot hur kvinnokroppar skildras i olika sammanhang.
    Här är det fråga om små barn så det är ännu värre.

    Bra svar av dig Calle!
    Att säga att barn har röstat fram något kanske för det första är barn från ett visst urval och för det andra, vad hade de att välja mellan? Smink eller smycken?

    I tvprogrammet ”Världens bästa skitskola? ”visade programledaren att om barn fick välja mellan att äta godis eller gröt så valde de – ja, godis naturligtvis.
    (Det var en illustration av hur det fria skolvalet fungerade)
    Men betyder det enligt tidningen Girl:it att barn bara ska äta godis, för att de väljer det?
    Att de ska gå och lägga sig när de ”vill” och se vilka filmer de vill osv.
    Så urbota dumt resonerat!
    Är det på den intelligentian som ska bestämma över vad småflickor ska ägna sig åt?
    Man tar sig för pannan.

    Hoppas många reagerar som du gör, Calle!

    Gilla

    1. Ja, snacka om att avsäga sig allt i ansvarsväg. Finns det inga vuxna längre? Jag bara undrar?
      Jag hoppas verkligen att det är fler som protesterar men är tveksam till att det är så.

      Gilla

  4. Jag hatar argumentet ”Det är upp till var och en.”. När man är 11 år och alla ens vänner börjar intressera sig för kläder, smink, kändisar, sex… så är det inte riktigt sådär bara ”upp till en själv” att gå en annan väg. Och knappast är valet så fritt för alla föräldrar heller, jag antar att man inte vill vara hjärtlös och förbjuda och kanske riskera att barnet hamnar utanför. Jag tror det krävs en hel del för att man ensam ska orka stå emot.

    Gilla

    1. Det är därför jag efterlyser vuxenansvar. Barn ska inte behöva ta sådana beslut. De ska inte behöva bekymra sig om sådana här saker överhuvudtaget. Vuxenvärlden måste stå stadigt omkring barnen för annars kommer barnen att falla. Och de gör de också. Barn och ungdomar mår inte bra längre. Det är alla föräldrars ansvar att se till att ändra på det. Var är alla vuxna? Vem tar ansvar? Det kanske inte är lätt att vara förälder idag, men vem har sagt att livet ska vara enkelt?
      Nä du, det är dags att kavla upp ärmarna! Det är dags att börja bry sig!

      Gilla

Kommentera

