LoPPiSMäNNiSKoRS NåGoT aNNoRLuNDa TaNKeBaNoR

 

Ja, de som handlar på loppis ska det här inlägget handla om. Försäljarna kan vi ta vid annat tillfälle. Vi stod nämligen och sålde på loppis även denna helg. Hur det kan gå till på sådana ställen, till exempel i somras på uteloppis, kan man läsa om här!

Det som fascinerar mig är hur folk kan resonera som de gör. Inte bara att försöka pruta vettlöst, utan att de kommer med komplett ologiska resonemang så man bara baxnar. Se här ett urval ur helgens repertoar (med mina sarkastiska svar inom parentes):

 

”Jag kan väl få ett bra pris, jag handlade ju av dig förra helgen.” (Fotbollsdomarkort för fem kronor, ja. Som du borde ha betalt minst det dubbla för, men du var för snål.)

”Den här jackan har ju ingen huva!” (Nä, det är därför den bara kostar fem kronor.)

”Ska du ha femtio kronor för pastamaskinen? Jag köpte en på Himmelstalund förra sommaren för trettio!” (Åk dit och köp en där då!)

”Följer det inte med dammsugarpåsar till dammsugaren?” (Nä, du är på en loppis nu. Köp själv.)

Ligger lite krimskrams i en skål längst fram på bordet. En man studerar halsbanden noga, slänger tillbaka dem i skålen och fnyser ”det är ju inte guld”. (Hmm, så du tror att jag lägger guldsmyckena i en skål längst fram på bordet så att folk kan förse sig själva när de passerar? Skulle inte tro det, du.)

”Ska du ha fyrtio kronor för de där skorna. Jag ger dig tjugo, de är ju vingliga!” (Skorna har typ tio cm hög klack. De ska vara vingliga.)

 

Tilläggas bör väl att de flesta är glada och trevliga och det är det som gör loppisförsäljningen mödan värd.

För se rik, det blir man inte.

 

6 thoughts on “LoPPiSMäNNiSKoRS NåGoT aNNoRLuNDa TaNKeBaNoR

  1. Jamen, äkta guld är väl det som brukar säljas på loppis?
    Hoppas på inget regn det här året när jag ska stå, får jag sol är jag nöjd.

    Gilla

  2. Haha jag älskar och hatar loppisar.
    Mest beroende på hur mycket jag stör mig på klientelet, men även för att jag förstår hur fantastiskt roligt det är med sociala regler som är helt kaffe-kaka.

    Du skulle propsat på att det var guld.

    Gilla

    1. När man väl har lärt sig hur det sociala spelet fungerar på loppisar kan det vara riktigt underhållande. Man får gott om tillfällen att få utlopp för sina dolda elaka, ironiska, sarkastiska och oförskämda sidor. Tror jag ska stå veckan före mens nästa gång, det kan bli riktigt intressant.

      Gilla

Kommentera

