SiSTa SVaReT FRåN GiRL:iT

 

Jag fick ett svar till från GIRL:IT – det ni! Den här gången från Marknadschefen, minsann. Som uppenbarligen inte gillade min jämförelse med giljotiner för hamstrar. Kan jag väl i och för sig förstå. Läs själva:

 

Hej Calle,

Givetvis har du rätt i det du säger att vi alla har ett ansvar för samhälletvi lever i. Således erbjuder vi inte giljotiner i någon form, och tyckerbestämt inte att det är en rättvis jämförelse. Hade vi ansett att det pånågot sätt var skadligt för barn att leka med smink, så hade vi inteerbjudit det i våra klubbar. Vårt främsta fokus är att ge barn läsglädje,och det är en uppgift som vi är stolta över. Vi skäms inte heller överfaktumet att vi är ett vinstdrivande företag som lyckas marknadsföra enprodukt som vår målgrupp vill ha och ber om.

Bästa hälsningar,Charlotte FrennessonMarknadschef

 

Åsikter någon?

 

 

5 thoughts on “SiSTa SVaReT FRåN GiRL:iT

    1. Ska barn få allt de ber om? Vad man vill och vad man får är inte alltid samma sak, som jag brukar säga till mina barn.
      Jag reagerar också på att hon skriver ”leka med smink”. Så att sminka sig är bara en ”lek”? Jag tycker det är blodigt allvar, jag. I alla fall när det rör sig om 8-åringar.
      I övrigt ett helt meninglöst svar. men så är hon ju marknadschef också. Har väl skrivit såna här brev förr…

      Gilla

  1. Det var bara en upprepning av samma sak som förra svaret, bara med lite andra ord.
    Företaget har inte fattar något . Eller vill inte,
    För det är ovedersägligt så; att hävda att 9-ringar efterfrågar smink faller på sin egen orimlighet.

    Om inte vuxna fanns som gjorde tidningen skulle det inte finnas smink heller.
    Hemskt att människor som förstår så lite om samhällets strukturer och hur flickor förs in i könsroller, gör tidningar för barn.
    Det borde vara barnförbjudet!

    Och jag tycker hon ska skämmas som tjänar pengar på ett exploatera barn istället för att stärka dem för sitt framtida liv.

    Kanske har samma koncern tidningar för tonåringar och vuxna som lärt sig att efterfråga rätt produkter?
    Så det blir ett hamsterhjul som flickor hamnar i….

    Gilla

    1. De vill inte fatta. För om de gör det måste de också agera därefter. Bättre då att inte låtsas om något. Pengarna rullar ju in, och det är viktigare än att ta ansvar. Jag tycker också att hon borde skämmas. Speciellt som att hon inte skäms över att inte skämmas.
      Förlaget finns här: http://www.stabenfeldt.se
      De har också en hästklubb för tjejer (för killar gillar inte hästar?) och en fotbollsklubb för pojkar (för tjejer gillar inte fotboll?). Verkar inte finnas något för äldre barn och ungdomar där, men det finns ju gott om andra förlag som gärna fyller den luckan, om man säger så…

      Gilla

Kommentera

