JaG BoRDe LiGGa RiSiGT TiLL

 

Jag läser om mamman som lurade i sin autistiske son att det fanns smurfar och rymdvarelser på riktigt. Hon har nu blivit anmäld till socialtjänsten för detta tilltag och kommunen uppmanar mamman att ”leva i samma verklighet som de flesta andra”.

Eh, då borde jag ligga risigt till…

 

Exempel på sånt som Calle lurar i sina barn:

  • Tomten – kommentarer överflödiga.
  • Snöälvor – det är de som sprider diamanter i snön så att den glittrar.
  • Tandfén – lägg den tappade tanden i ett glas vatten som placeras i fönstret över natten (annars ser hon den inte när hon flyger förbi på sin tandspaningsrunda) och hon byter ut tanden mot en slant.
  • Tandmössen – lägg den tappade tanden under huvudkudden och mössen byter ut tanden mot en liten sak. Sedan bygger mössen roliga saker av tänderna de samlar in.
  • Köttbullsträd – det finns ett speciellt sorts träd vars kottar förvandlas till köttbullar om man lägger dem i frysen över natten.
  • Mat i håret – Om man har mössa på sig när man äter kommer maten upp genom huvudet och man blir kladdig i håret. (Fast den går de inte på.)

 

(Och nu kom jag osökt att tänka på alla de föräldrar som lurar i sina barn att det sitter en skäggig gubbe på ett moln och bestämmer, borde inte de också oroa sig för socialtjänstens nit?) (Fast det är klart, de lever ju i ”samma verklighet som de flesta andra”…)

 

10 thoughts on “JaG BoRDe LiGGa RiSiGT TiLL

  1. nämen det är ju KULTUUUR, TRAADITIOON ju!!
    Hängpå det bästa av det mesta så får du ledigt nästan hela året, lilla vän. Det finns ramadan, hanukka, en och annan storseans, ortodox jul 7:e januari, Alla hjärtans dag, Halloween, Eid al fitr, säkert nåt blot om du är viking (kan ju alltid bli annars, sådär när det passar). Detta och lite till informerade jag barnen om en eftermiddag på en knökfull buss. Tyckte stämningen behövde lättas upp lite… vissa passagerare såg faktiskt rätt så roade ut -mitt hår brukar ursäkta de flesta av mina tilltag, medans endel använde sig av den lätt chockade minen. Barnen hurrade högt. De såg väl framför sig det markant ökade sockerintaget de skulle tillskansa sig vid alla dessa kalas.
    Så lite smurfar… kära nån… Jag har iaf sett dom på TV, så de borde ju finnas.Och Thomas Di Leva har jag dessutom stått bredvid…så rymdisar finns ju uppenbarligen också.
    Nu börjar iprenen funka riktigt bra. Bäst att lägga sig medans tid är. Snart snurrar väl blåljusen här utanför och tanten måste stå bakom gardinen igen.
    Hå hå jaja det är mycket att stå i när man är vuxen.
    Detta är ju dessutom inte min blogg utan bara ett kommentarsfält insåg jag just.

    Gilla

    1. Jag såg en film en gång där de förklarade varför smurfarna finns och varför de är blå. Det är nämligen för att barnen ska vara vana vid blå mystiska typer när rymdvarelserna kommer. Jag tror den där mamman är mera upplyst än vad någon kan ana.
      (Vad filmen hette? – ”Slacker”. Apropå anledningar till att ta det lugnt.)
      Alltså, hela det här inlägget börjar kännas lite konspiratoriskt. Som att du inte skriver på din egen blogg utan svamlar runt här. Ser du blåljusen kanske det är dig de ska hämta? Förresten så har väl du inga gardiner? Bara det är suspekt så det räcker. Det vet jag för en gång i tiden bodde jag i en by utanför Skellefteå där vi hade en granne som inte hade några gardiner och dessutom läste böcker. Han var läskig, tyckte de i byn och undvek honom så gott det gick.
      Nu bäddar vi ner oss, tycker jag. Nya tag i morgon, hörru!

      Gilla

      1. Ha! Jag hittade klippet från ”Slacker” som handlade om Smurfarna! Jag kom ihåg fel, det var inte för att vänja barn vid rymdvarelser, det var för att de skulle tycka att allt var i sin ordning när Krishna kommer! (Fast det är ju ungefär samma sak…) Kolla:

        Gilla

    1. Alltså, jag lurar i mina barn både det ena och de andra. Det jag räknat upp var det jag kom på i stundens hetta sent i går kväll. Men tandtrollen, de hade jag helt missat – tack, hemskt mycket tack för tipset!
      Sen är det ju så att för att det ska bli ett riktigt bra lur behöver man komma på något som man börjar med direkt när de är riktigt små och som man envist framhärdar med under många år, under förespeglingen att det är något fullkomligt normalt.

      Gilla

  2. Kom på en grej till!
    När Skäggets son var liten berättade jag för honom att när man blev mamma fick man också osynliga ögon i nacken och en förmåga att se genom väggar, så att man kunde hålla reda på barnen. Han såg tvivlande på mig, men nästa dag råkade jag ertappa honom med att göra nåt som han kanske inte skulle göra och då försvann hans tvivel. Han trodde stenhårt på att jag kunde se genom väggar i flera år!

    Gilla

    1. De gör nog inte det. Det är mer ok att tro på gubbar bland molnen och att man kan återvända från det döda, än det är ok att tro att det finns rymdvarelser och små blå gubbar…

      Gilla

Kommentera

