Då KaN Vi aVSLuTa DeN HäR DeBaTTeN. oK?

 

Råkade hamna framför teven och ”Debatt”. Brukar aldrig se sådana program eftersom det bara slutar med att jag blir arg, irriterad och frustrerad. Ja, det finns korkade människor och de brukar få alldeles för mycket uppmärksamhet och utrymme på bästa sändningstid. Vad gör förresten alla bloggare i dessa debattprogram? Vad har de på fötterna egentligen? Kan de inte ta dit folk som kanske är liiite pålästa och har tänkt nååågra steg längre?

Just det här programmet handlade om kvinnlig insemination:

Del 7 av 18. Ska singelmammor få rätt till insemination? Frågan splittrar nu alliansen. I studion bland andra Elidha Kindh, ordf Femmis, Anita Schulman, bloggare, och Emma Henriksson (KD), familjepolitisk talesperson.

 

Eftersom jag inte fick vara med i TV ska jag här klargöra min åsikt:

 

Barn har inte ”rätt till två föräldrar”.

Barn har inte ”rätt till en mamma och en pappa”.

Det är ”rättigheter” som pådyvlas barnen av fördomsfulla och trångsynta människor som tror att barn är någon sorts ägodel.

 

Barn har, förutom allt det där självklara som mat i magen, kläder på kroppen och tak över huvudet, rätt till goda ledare.

 

Ok? Ok.

 

14 thoughts on “Då KaN Vi aVSLuTa DeN HäR DeBaTTeN. oK?

  1. Alla ensamstående mammor (läs jag) som redan har några ungar; har KD ett gäng pappor att dela ut till min familj så att mina barns rättigheter är uppfyllda?!
    (Har inte sett programmet, och är lite spontan här -men apropå insemination: är det då en mänsklig rättighet att få bli gravid och föda barn?)

    Gilla

    1. Man kanske skulle fråga? Med tanke på hur viktiga de tycker att pappor är för barns utveckling kan man tycka att de borde ställa upp med den servicen.
      Apropå mänskliga rättigheter så har jag förträngt kommer jag inte riktigt ihåg hur diskussionen gick. Det var väl så att om nu par får hjälp med provrörsbefruktning, varför ska då inte ensamstående få det? Och är det då barnens rätt att få veta vem fadern är? Nåt sånt.
      Vi kan ha en egen debattkväll tycker jag så ska vi nog se att vi kan få ordning på saker och ting!

      Gilla

  2. Jag undrar vad pappor så exklusivt och unikt tillför barn, som mammor tydligen ensamma inte klarar av? Jag menar, vilka är det som tar allt ansvar för barnen? Inte är det pappor i alla fall.

    Gilla

    1. Vet du vad – det undrar jag också.
      Jag kan förstå det filosofiska resonemanget, att känna att man är en del av ett sammanhang, att man vet var man kommer ifrån. Men hur viktigt är det egentligen? Vad gäller det praktiska och vardagliga finns det väl ingenting som säger att just pappor skulle vara så himla viktiga för barn utveckling och välmående?!
      Som sagt var – barn behöver bra ledare – oavsett släktskap eller annat!

      Gilla

  3. Såg också programmet och undrar bara: om bloggerskor får vara med i tv – varför får inte VI vara med?!?
    Sparar däremot mitt inlägg i debatten till den 8 mars. Enligt mig är besattheten av att avla barn (har sett den på nära håll) inte alltid varken välgrundad eller sund.
    Men barn är underbara och kärleken, den tror jag på, den som tillåter misstag, får barn att växa och lära sig. Och sånt är ju många mammor faktiskt jäkligt bra på.

    Gilla

    1. Ja, varför ringde de inte oss? De kanske inte vill ha med några som kan eller vet nåt, vad vet jag?

      Då ser jag fram emot ditt inlägg den 8 mars, då! (Förväntningarna är Mount Everest-höga, basåattduvet!)

      Gilla

      1. Gulp… som de säger i serietidningar, men jag säger det på riktigt.
        Ligga på vallen under skidskytte-VM inför 20 000 vrålande tyskar är i-n-g-e-t motför den press jag har på mig nu.
        Fokus!

        Gilla

  4. Jag bloggar. Men jag var påläst. Va? Var det inte som bloggare jag var med? Hade jag varit med som bloggare kanske jag fått mer plats?

    Men är vi logiska: Bloggare med mycket trafik är med i TV och skriver att de ska vara med i TV = bra tittarsiffror.

    Gilla

    1. Det är trist att yta premieras mer än innehåll nuförtiden. Överhuvudtaget tycker jag att det är sällan en träffar på kompetenta och kunniga personer som vet vad de pratar om., de verkar vara en bristvara.
      Att bloggare, just i egenskap av bloggare och ingenting annat, får så mycket plats i media är ju inte direkt utvecklande för tittarna/lyssnarna.
      Om du hade gapat och skrikit lite mer hade du säkert fått mer plats, dock inte för att framföra något vettigt, är jag rädd.
      Lycka till med magen!

      Gilla

Kommentera

