aPRiL aPRiL!

 

Dagens datum i kombination med att jag har röjt lite på mitt skrivbord gav mig inspiration till dagens inlägg. När jag grävde mig ner i pappershögarna hittade jag nämligen en artikel jag rivit ur en tidning under en bussresa för några veckor sedan. Där kan en läsa följande:

 

Rika luras mer för att tjäna pengar

Forskare vid två anrika universitet i USA och Kanada konstaterar i en rapport att folk från från en välbeställd överklass har en tendens att oftare bryta mot trafikregler, stjäla godis från barn och ljuga för att få finansiella fördelar än de som tillhör lägre samhällsklasser.

Studien som sammanställt av psykologer vid University of Berkeley och University of Toronto bygger på experiment där människors beteenden granskats.

Vid ett försök fick personerna kasta tärning och sedan berätta vad de fått och sedan berätta vad de fått för att kunna vinna 50 dollar. De som sade sig vara rika ljög oftare än andra.

Även vid det andra försöket med att ge godis till barn, stal de rika mer av godsakerna när möjlighet gavs.

 

Är det någon som blir förvånad? Egentligen?

På något vis är väl en av de mest relevanta förutsättningarna för att bli rik den att inte ha några skrupler? Eller att inte få dåligt samvete för att en snikar åt sig på andras bekostnad? Eller utnyttjar andra för egen vinning? Eller är snål och egennyttig?

Trampa på andra för att ta sig fram själv – inga problem!

 

Människor med solidaritet och oegennytta i hjärta luras inte för att få mer.

Snälla och omtänksamma människor stjäl inte godis från barn.

Människor med stort hjärta och som tänker på andra blir sällan rika på pengar.

De är rika ändå.

 

 

 

2 thoughts on “aPRiL aPRiL!

    1. Därför känner jag mig rätt nöjd med mitt liv som fattig på pengar… och hoppas att det beror på att jag är för trevlig och omtänksam för att bli rik…

      Gilla

Kommentera

