SVeRiGeS TRåKiGaSTe VäGSTRäCKa

 

När jag i min ungdom liftade vart jag än skulle roade jag mig med att ställa FRÅGAN till lastbilschaffisarna: – Vilken är Sveriges tråkigaste vägsträcka? Svaret var alltid (som jag redan visste) detsamma: Umeå – Skellefteå.

Sträckan är drygt tretton mil lång och tar ca en och en halv timme att köra. Men.

Så fort en har lämnat Umeå för att fortsätta norrut händer något bisarrt, oförklarligt och närmast obehagligt. Det är som att inträda i en annan tidszon, en sirapsliknande timewarp som förvandlar en-och-en-halv-timman till tre och en halv timme. Vägskylten visar ”Skellefteå 95”. En halvtimme senare visar nästa vägskylt ”Skellefteå 86”. En kommer liksom aldrig fram.

Jag börjar misstänka att detta är Sveriges svar på Bermudatriangeln.

Mina misstankar tar fart när jag försöker ta upp saken med lokalbefolkningen. De börjar skrapa nervöst med tårna i marken och får något fladdrande i blicken. De vill inte prata om det utan byter genast samtalsämne alternativt skyller på något hastigt påkommet ärende och försvinner iväg. Jo, jag undrar jag.

Det är i alla fall helt säkert att strörenar och älgar lever farligt i området. Rapporterna om deras spårlösa försvinnanden kommer med en regelbundenhet som inte går att förklara på något annat sätt än det övernaturliga.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 thoughts on “SVeRiGeS TRåKiGaSTe VäGSTRäCKa

Kommentera

