TRåKiGHeTSiNDeX!

 

För några dagar sedan skrev jag om Sveriges tråkigaste vägsträcka, nämligen den mellan Skellefteå och Umeå:

 

”Så fort en har lämnat Umeå för att fortsätta norrut händer något bisarrt, oförklarligt och närmast obehagligt. Det är som att inträda i en annan tidszon, en sirapsliknande timewarp som förvandlar en-och-en-halv-timman till tre och en halv timme. Vägskylten visar ”Skellefteå 95″. En halvtimme senare visar nästa vägskylt ”Skellefteå 86″. En kommer liksom aldrig fram.

Jag börjar misstänka att detta är Sveriges svar på Bermudatriangeln.

 

Jag gjorde faktiskt slag i saken och konsulterade UFO Sverige. Fick ett väldigt trevligt svar från Clas Svahn:

”Hej, Calle!

Nu har jag läst din trevliga blogg men jag tror nog ändå att tiden går som vanligt också på sträckan Skellefteå-Umeå. Jag har själv åkte den ett otal gånger när jag bodde i Luleå och skulle ta mig söderut. Men någon tidsförlust har jag inte kunnat märka. Däremot tror jag att tråkighetsindex är rätt högt och att det spelar in när det gäller resan. Jag har några egna ”favoriter” i den branschen, inte minst Järfälla-Mariestad som jag kör rätt ofta.

 Du får väl göra slag i saken och utföra en vetenskaplig undersökning av sträckan. Utrusta dig med en säker kronometer i bilen och be samtidigt en kamrat att starta sin vid målet för din resa. Sedan är det bara att jämföra dem när du kommer fram 🙂

 mvh

Clas Svahn

UFO-Sverige”

 

Tråkighetsindex! Naturligtvis! Det hade jag inte tänkt på!

Och nu är jag besinningslöst sugen på att åka sträckan Järfälla – Mariestad.

 

6 thoughts on “TRåKiGHeTSiNDeX!

  1. Hmm., jag tycker att det finns många sträckor som är väldigt tråkiga att åka. Nkpg-Västerås eller Örebro. Skittrist. Neråt Kalmar är trevligare och även Göteborg..
    Det brukar även ta längre tid att åka dit än att åka hem, har du också märkt det?

    Gilla

    1. Du har aldrig åkt mellan Ume och Skellefte, det hör jag ju.
      Däremot går det fortare att åka neråt än uppåt det har jag själv mätt, t ex på vår senaste resa. Då tog resan till Skellefteå tolv timmar och tretton minuter, men resan tillbaka till Norrköping tog bara tolv timmar och sex minuter!

      Gilla

      1. Jo precis. Men jag måste hämta upp barnpappan i Sundsvall på söndagen. Tro int ja hinn upp dit ja, å tillbak ner igen på ett par timmar. Särskilt inte med den där konstiga tidsfördröjningen 😉

        Gilla

        1. Hörde att det finns en spray som en sprayar på nummerskylten så att de bara lyser vitt när en fotograferas av fartkamerorna. Då hinn du!

          Gilla

Kommentera

