BaRa DeT aTT JaG KoMMeR På TaNKeN aTT GöRa DeT HäR TeSTeT BoRDe Ge FeMTio PoäNG

 

Aftonbladets vuxenpoängtest, alltså. Som ser ut som följer om ni skulle vilja testa er själva:

 

Du vet att du är vuxen om du…

(Svara på frågorna, räkna ihop antalet ja och kolla ditt resultat längst ner.)

1. Har ett banklån. (Nej. Eller nja, sambon har på bilen jag åker i. Räknas det?)

2. Pensionssparar. (Ja. Säger bara ”hemmafru”.)

3. Veckohandlar. (Nej. Här panikakuthandlas det mest.)

4. Har skrivit ditt testamente. (Nej. Men vid väldigt många tillfället gjort klart för omgivningen vilken låt som ska spelas på begravningen.)

5. Har gift dig. (Nej. Men borde göra det så att jag kan hota med skilsmässa.)

6. Har skilt dig. (Nej. Se frågan ovan.)

7. Har barn. (Ja.)

8. Gör en månadsbudget. (Nej. Men betalar räkningarna först.)

9. Köper egen julgran. (Ja. Gör inte alla det?)

10. Har en livförsäkring. (Eh, tror det.)

11. Återvinner avfall och åker till lokala sopstationen. (Ja. Gör inte alla det?)

12. Har ett sparkonto. (Ja. Tomt.)

13. Ofta hemfaller åt nostalgi. (Ja.)

14. Har Ica- eller Coop-kort. (Båda.)

15. Äger en gräsklippare. (Nej.)

16. Prioriterar tvättiden framför kompishäng. (Nej.)

17. Intresserar dig för ränteprognoser. (Nej.)

18. Planterar blommor. (Nej.)

19. Kan tömma elementen. (Ja. Eller nej. Jag har kunnat men nu tror jag att jag har glömt.)

20. Har ett gemensamt bankkonto. (Nej. Men jag har naturligtvis inloggningsuppgifterna till sambons konto.)

21. Oroas över ungdomen. (Ja.)

22. Hemnetknarkar. (Ja. Önska kostar ingenting.)

23. Stör dig när någon inte har städat hemma. (Nej, jag stör mig inte alls. Jag blir bara totalt jävla bindgalen.)

24. Kan byta säkring. (Ja. Kan inte alla det?)

25. Jämför sugkapacitet innan du köper dammsugare. (Självklart. Gör inte alla det?)

26. Ogillar överraskningar. (Nej.)

27. Lyssnar på P4. (Nej.)

28. Njuter av trädgårdsarbete. (Nej.)

29. Löser Melodikrysset. (Nej.)

30. Dina föräldrar frågar dig om råd. (Nej. Min mamma vet redan allt av vikt.)

31. Använder rabattkuponger. (Ja.)

32. Klagar på högljudda grannar. (Bara här på bloggen.)

33. Använder uttryck som ”rocka fett” eller ”shit pommes” två decennium för sent. (Räknas ”fränt”?)

34. Antar att FTW är en felstavad förkortning för folktandvården, och att LOL eventuellt har med facket att göra. (Var tvungen att googla på det där.)

35. Ser alltid till att få åtta timmars sömn. (Nej. Räcker det inte med fem?)

36. Läser dödsannonserna. (Nej. Fast ibland tittar jag på de fina små bilderna.)

37. ”Vart är världen på väg?” är en återkommande inre fråga. (Ja. Även frågan ”Vars är jag på väg?”)

38. Använder strykjärn. (Ja. Utan ånga.)

39. Löser krypto. (Nej. Om inte de vanliga har tagit slut.)

40. Tänker att du och vännerna ses alldeles för sällan. (Ja.)

41. Använder kalender. (Ja. I plural. Och whiteboardtavla. Och illgröna post-it-lappar. Och kom-ihåg-lappar.)

42. Föredrar fotriktiga skor. (Ja. Som jag kan gå hur långt som helst i.)

43. Ligger vaken och tänker på jobb. (Nej. Ibland ligger jag vaken och lyssnar på när Skägget snarkar.)

44. Har bekanta som gått in i väggen. (Ja.)

45. Kan byta däck. (Vet inte, har aldrig provat. Men jag tror jag vet hur en gör.)

46. Blir irriterad om du inte får sitta på ”din” plats vid matbordet eller på jobbet. (Irriterad? Skitsur är ordet.)

47. Livspusslet är ett ord i ditt vokabulär. (Nej. Däremot ”Huvet upp och fötterna ner”.)

48. Följer Melodifestivalen och känner att du ”hänger med”. (Ja. Och Nej.)

49. Har fritidshus. (Nej.)

50. Blir glad om någon tror att du är yngre än vad du är. (Ja.Vem blir inte det?)

 

Så vuxen är du:

0-20 poäng: Du är fortfarande ung, åtminstone i sinnet. Anser du dig vara yngre mentalt än kroppsligt: se upp med att försöka vara ”down with the kids”. Det skiner igenom och skapar bara åldersångest.

21-40 poäng: Du är vuxen helt enkelt. Eventuellt lite lillgammal. Du passar in i normen, på gott och ont.

41-50 poäng: Du kan vara för vuxen för ditt eget bästa. Slappna av och gör något otillåtet.

 

Vuxen alltså. Det känns bra. För jag är inte för vuxen i alla fall.

(Vuxen är en när en inser att en inte kan ha roligt jämt.)

 

2 thoughts on “BaRa DeT aTT JaG KoMMeR På TaNKeN aTT GöRa DeT HäR TeSTeT BoRDe Ge FeMTio PoäNG

  1. Ha ha ha nej att göra testet måste ge minuspoäng!
    Även jag gjorde räknade poäng och lyckades nätt och jämnt nå över vuxengränsen. Men frågorna var ju så jävla fåniga och inte alls vuxna!

    Gilla

Kommentera

