JaG TRoR SiMoNe De BeauVoiR LäSTe FöR MyCKeT FReuD

 

Läser fortfarande ”Det Andra Könet”. Det går trögt. Förstår inte riktigt vad som är så fantastiskt med denna bok, för mig framstår den som i bästa fall tråkig, i sämsta fall fullkomligt idiotisk. Jag väntar fortfarande, efter halva boken, på att Simone ska ta resonemanget ett steg längre, att faktiskt komma fram till något annat än att i mångt och mycket hålla med vad tänkts (av män) tidigare i historien.

Kapitlet ”Kvinnana utveckling – barndomen” börjar med de berömda orden ”Man föds inte till kvinna, man blir det.” Fint. Men sen då? Ja, sen får en läsa en hel del tveksamma påståenden som inte känns särskilt genomtänkta alls. Några exempel:

”Numera erkänner de flesta att penisavund kan yttra sig olika från fall till fall.”

”Hon (flickan) vill ha en penis som hon vill ha allt möjligt annat, men denna önskan behöver inte ha någon djupare innebörd.”

”Det har konstaterats att barn är livligt intresserade av uttömmningsfunktionerna och särskilt urineringen, sängvätning är ofta en protest mot att föräldrarna tydligt föredrar ett annat av sina barn.”

”Nästan alla flickor sörjer över att inte vara pojkar.”

”De (flickorna) har en viss förkärlek för tårar – många kvinnor behåller dem livet igenom – merendels för att de älskar att spela offer.”

”Även om flickan fått upplysning, så upplevs den första menstruationen alltid som vidrig och förödmjukande.”

 

VAA??

Det verkar som om Simone har läst alldeles för mycket Freud och det blir aldrig bra.

 

Läs mera här om vad jag tidigare har skrivit om galenpannan Freud:

oM FReuDS ReLaTioN TiLL SHaKeSPeaRe + LiTe KViNNoHiSToRia

CaLLe oCH JoRGe LuiS BoRGeS TyCKeR TiLL oM FReuD

 

6 thoughts on “JaG TRoR SiMoNe De BeauVoiR LäSTe FöR MyCKeT FReuD

    1. Det låter betydligt mera intressant, ska nog kolla upp henne i stället. Simone blir jag bara irriterad på så det börjar kännas meningslöst att slösa energi på att läsa resten av boken.
      Tack för tips!

      Gilla

  1. Jag har inte läst den SdB och trodde att det var en brist som jag borde åtgärda. När jag läser vad du skriver ser jag att jag inte ska läsa henne, hon kommer inte att tillföra mig något och jag kommer bara bli förbannad.
    Jag såg också inslaget om De Pizan, en kvinna jag aldrig hört talas om tidigare och jag tror också att hon är betydligt intressantare än SdB. Inte minst för att hon levde och verkade under 1400-talet, kunde försörja sig som författare under eget namn och beskrev samma problematik som vi beskriver idag. Hon bevisar att kvinnor reagerade på mäns självpåtagna överordning även för flera hundra år sedan.
    ”Kvinnostaden” måste jag nog läsa.

    Gilla

    1. Nu är det den gamla upplagan jag läser men jag tror inte att det spelar någon roll. Ska skumma igenom några sidor senare i boken men jag tror inte det spelar någon roll heller. Jag lägger nog ner den här boken och ser om den andra finns på biblioteket i stället!

      Gilla

  2. Jag har Det Andra Könet i bokhyllan sedan länge men av någon anledning inte vågat mig på den. Har tänkt mig att den skulle vara alldeles fantastisk men var rädd att bli besviken och nu är jag ännu räddare…

    … Fast jag kan till viss del ändå förstå det här med penisavund. Har alltid drömt om att kunna skriva mitt namn i snön. =)

    Gilla

    1. Läs något annat i stället, det finns massor av fantastiska böcker därute…
      …och vad gäller det andra så fixar du det nog med lite träning! 🙂

      Gilla

Kommentera

