PLayMoBiLKaTaLoGeN 2012 (AKA iNGeT NyTT uNDeR SoLeN/BuSiNeSS aS uSuaL)

 

Barnen fick med sig en Playmobilkatalog från stan häromsistens. Innan jag la den i pappersåtervinningen (där den hör hemma och i och med det får en fair chans att förvandlas till något bättre) fotade jag av några sidor för att visa på essensen  i denna publikation riktade till våra barn, förlåt POJKAR och FLICKOR.

POJKARNA får leka med ”Top Agents” – agenterna i strid med det elaka Robo-gänget – i färgerna mörkblått och svart:

 

FLICKORNA får leka med det nya prinsesslottet ”Princess” i pastellfärger:

 

(VRÅLAR i det tysta!)

 

8 thoughts on “PLayMoBiLKaTaLoGeN 2012 (AKA iNGeT NyTT uNDeR SoLeN/BuSiNeSS aS uSuaL)

  1. Jag förstår din frustration för det här bara så dumt och otroligt larvigt. Det som är skrämmande är att det verkar vara en stor skillnad i hur dagens leksaker utformas jämfört med bara …säg, 15-20 år sedan. Ett litet tidsspann i det stora hela. Som exempel, när jag var liten fick jag ärva en uppsättning playmobil-grejer av en äldre kusin. Det var en salig blandning av figurer i olika kön och åldrar (relativt neutrala), hästar och en massa redskap och tillbehör. Tillsammans med en slags hemyggd trästad som man kunde sätta ihop på olika sätt kunde jag variera allt i oändlighet. Det var verkligen så kul, och det roliga var just att man kunde fixa ihop så mycket olika saker. Samma sak med lego, man byggde det man själv ville ha vare sig det var ett jättehögt torn eller en båt. Det kanske inte alltid blev så snyggt, men i alla fall…

    Om gårdagens leksaker handlade om fantasi och att bygga ihop sina egna ”världar” verkar dagens leksaker vilja styra barnen in i färdiga koncept. Barnen ska verkligen pressas in i mallar och deras fantasi ska dödas till varje pris. Playmobil som bara ska användas till EN slags lek, legobitar som bara kan byggas ihop till EN sak. Nej fy så tråkigt!

    Detta är ingenting annat än propaganda. Bra att du slänger alla kataloger du får!

    Gilla

    1. Jag fattar inte vitsen med att beröva barnen deras fantasi och förhindra dem att bli fria individer i vårt samhälle. Vilken nytta gör en skock tomma människor som inte klarar av att tänka en endaste tanke själv?

      Innan jag slängde katalogen gick jag igenom den med barnen och visade på all könsnormativ skit jag kunde se. Jag är en asjobbig mamma ibland men jag hoppas de fattar. Om inte idag så i morgon!

      Gilla

  2. Ja, här ska det tydligen bankas in tidigt att pojkar är rörlighet-styrka och att flickor är skirhet-drömmar.
    Inget snack om fritt val.
    Vidrigt.
    Jag som lekte med bilar och kulsprutor(!) som barn och tyckte dockor var tråkiga skulle fått klara identifikationsproblem idag.

    Gilla

    1. Skolan började idag och även om mina barn går på en Waldorfskola med sund inställning till barn verkar en hel del föräldrar inte ha förstått innebörden. En del tjejer såg ut som amerikanska julgranar och det redan i första klass.
      Jag är väldigt tacksam över att få ha växt upp på det hyfsat könsneutrala 70-talet, skulle inte vilja vara barn/ungdom idag.

      Gilla

    2. Jag är så glad att det finns mammor som du, som verkligen tar sig tid att prata med barnen och få de att själva tänka och se. Inte många föräldrar gör det, av vad jag kan se. Fortsätt vara ”jobbig”! 🙂

      Gilla

Kommentera

