DaGS aTT VäSSa aRGuMeNTeN, SySTRaR! (3)

 

Han: – Prostitution, vad är det för fel med det? Det är ju bara ett avtal mellan två likbördiga parter! Köp och sälj, som vilken vara som helst!

Jag: – Så du tycker att prostitution ska vara lagligt? Som vilket jobb som helst?

Han: – Javisst!

Jag: – Jaha, då antar jag att du i samma entusiastiska anda tycker att det är helt ok att skolan skickar din dotter på PRAO till en bordell? Jag menar, det är ju som vilket företag som helst?

Han: –              (går)

 

16 thoughts on “DaGS aTT VäSSa aRGuMeNTeN, SySTRaR! (3)

  1. Prostitution har aldrig varit likvärdigt.
    Bara i samtalet ovan ur en genusaspekt visar det.
    Om man nu inte kan historien och situationen i världen alltså…

    Är barn likvärdiga parter,? De flesta är ju barn när de hamnar i könshandeln…ja inte männen med pengarna.

    Gilla

    1. Det där var ett typiskt argument från en person som inte vet/vill veta vad det egentligen handlar om. Som kanske har köpt ”tjänster” eller kan tänka sig att göra det och därför bagatelliserar det hela. Det märktes så väl när jag tog upp exemplet med hans dotter, då var det inte längre intressant att diskutera.

      Gilla

  2. Åh det där har man ju hört till leda och då oftast från män. Men precis som du skriver så backar en del ur diskussionen när man frågar om de vill se sin egen dotter på gatan eller i en hallicks klor. Vidrig syn är det och jag äcklas av den.

    Gilla

    1. Det är det jag menar med att det är dags att vässa argumenten. Påståendena och fördomarna är ofta detsamma och då är det bra att ha några färdiga dräpande svar på lager så att en får tyst på dem. Svaren kan däremot inte vara längre än max sisådär tjugo ord/tio sekunder, för det är ungefär den tiden en har på sig att säga något, har jag märkt. De som gapar högst har inget intresse av att lyssna på andra, nämligen.

      Kom gärna med förslag – vi kan sammanställa till en liten parlör för Feminister Med Såriga Öron!

      Gilla

  3. … Frågan är vad man säger till kvinnor som tycker detsamma som mannen om prostitution? Jo, dessutom var det en student på genusvetenskap. Det gjorde mig ännu mer förvånad liksom. Känns lite som en ulv i fåra kläder om det låter rimligt(?)

    Gilla

    1. Någon som har halkat lite snett i valet av utbildning? Eller kanske till och med har hamnat alldeles rätt? – där torde ju chansen vara störst till att få hjälp med att vidareutveckla sina tankegångar i ämnet, tänker jag.

      Gilla

      1. Bra idé! Men det var alldeles för många år sedan för att jag ska kunna komma ihåg vem hon var och var hon finns 🙂 Men dessvärre tror jag att det finns en hel del där ute som är mer eller mindre felprogrammerade, så varför inte bara ragga upp random folk på stan och indoktrinera lite vett 😉 Vi gört! Typ: Bli en sundare och friskare människa under semestern! Tror jag de sa i ”Sällskapsresan”.

        Gilla

        1. Sällskapsresan låter som en bra utgångspunkt för militant feministiskt arbete. Varför nöja sig med att indoktrinera? Vi omprogrammerar! Skägget kan låna hem lite verktyg från jobbet åt oss. Du skulle se hans tigersåg!

          Gilla

Kommentera

