”oM MäNNiSKoR BLiR PRoVoCeRaDe VeT JaG aTT JaG HaR TRäFFaT RäTT”

 

När jag i morse stod med händerna i veckans bröddeg lyssnade jag för ovanlighetens skull på radio, Morgonpasset på P3 var det jag rattat in. Vilken lyckträff! I studion var professor Håkan Larsson gäst och det diskuterades idrottsexism. Det handlade alltså om hur och varför det uppdelas efter kön inom idrotten och hur vi kan börja tänka annorlunda. Jag skulle kunna recitera hela programmet men överlåter istället till er att lyssna själva. Gör det! Nu!

 

Idrottsprofessor Håkan Larsson kommer till Morgonpasset för att prata om de föreställningar som skapas när man delar in pojkar och flickor i olika sportkategorier. Han tycker att det vore intressant om man blandade fler lag eller delade upp efter andra egenskaper, som styrka och vikt.

Finns det faktiska skillnader mellan män och kvinnor som är faktiska? Är män starkare och springer snabbare eller handlar det egentligen först och främst om våra föreställningar om ett A-lag och ett B-lag? Håkan berättar varför sporten är så konservativ och hur det kommer sig att individuella aspekter är så oviktiga.

Varför tacklas det inte i damhockey och hur kommer det sig att det är otänkbart att Pia Sundhage skulle kunna coacha Zlatan och grabbarna?

Kön och sport. Ämnet väcker mycket tankar och trots. Könskonservativa tankar är vardagsmat, tycker Håkan Larsson. Han berättar varför sexuell identitet och sexualisering är av stor vikt även på fotbollsplanen. Kan inte killar spela med tjejer för de blir så käääära? Antaganden, antaganden och antaganden.

 

Vill ni bli irriterade kan jag tipsa om att läsa kommentarerna…  Här några favoriter:

Mike Tyson: Kanske är det så att Martina vill gå en match mot Mike Tyson? Eller kanske Hanna? Läskigt att vi i framtiden kan komma att bli tvingade att betala för den här smörjan. P3 har satt sin sista potatis. Feminism, hbt frågor och allmänt ointressant dravel är inget som intresserad en vanlig arbetare som vill ha lite underhållning på morgonen. Att betala era löner är inget jag vill ta del i. /Ss, 2012-09-11 10:15

Låt män vara män och kvinnor vara kvinnor: Vad trött man blir på dagens femenist-Sverige. Så fort man slår på SR så hör man ständigt denna propagandamaskin. Handen på hjärtat, finns det någon som har njutit av en kvinnlig hockeymatch? Kvinnor är bättre på andra sporter av naturliga skäl, t. ex gymnastik. Och det är inga förutfattade meningar. /Niklas, 2012-09-11 09:06

jämlikhet?: Varför är det mer synd om kvinnor och barn i raporteringar ifrån krig och katastrofer? /Yngve, 2012-09-11 08:48

Larvigt: Kanske dags att skära av sig genitalierna? Det kommer alltid vara skillnad på män och kvinnor. De sporter där könen är uppdelade är ju uppdelade av naturliga anledningar. Hur många proffsklubbar skulle köpa in kvinnliga spelare till ett lag när männen över lag är bättre? Sluta tramsa. VI ÄR OLIKA, om det så handlar om RAS, KÖN, eller SEXUELL LÄGGNING! /Ss, 2012-09-11 08:35

1 timme P3 = 2000 utveckling?: Ja! låt P3-redaktionen bestämma hur Sverige ska se ut mellan män och kvinnor. – Ingen skillnad ska göras mellan kvinnor och män, – alla ska se likadana ut, – göra samma sak, – tänka likadant, – tycka likadant, – alla ska vara gay, – alla ska vara överviktiga, – lyfta lika mycket i tyngdlyftning bara det inte är mer än kvinnor, – springa lika fort, bara det inte är snabbare än kvinnor, – tacklas lika mycket, förutom att killarna inte får tacklas för dom har varit dumma i flera hundra år, – Pojkar och flickor ska duscha med varandra när dom börjar ha gymnastik, ända till gymnasiet är slut. Ingen får skiljas åt., – I småskolan ska alla göra samma sak leka samma lek ha samma kläder, (svart förmodligen) ingen får sticka ur alla ska in i jämlikhetsnormen, och alla kallas hen. Välkommen till den nya definitionen på jämlikhet. Synd att ni har så onyanserad bild av saker och istället direkt väljer den extremt förutsägbara tonårsinställningen. /trööt, 2012-09-11 09:16

 

Värdeskillnaden i Blentarps BK (damerna ligger i en högre division):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lite mer om Håkan Larsson här och här!

 

10 thoughts on “”oM MäNNiSKoR BLiR PRoVoCeRaDe VeT JaG aTT JaG HaR TRäFFaT RäTT”

    1. Asså, det är ju nästan lite rart hur korkade de är. Om det inte vore för att de är så gnälliga och hatiska skulle en kunna kalla dem för lyckliga idioter. Nu är de bara idioter. Ett strålande exempel på det är väl Yngve som börjar gagga om krig mitt i alltihop, snacka om att försöka flytta fokus på ett väldigt osmidigt sätt.

      Som en klok kvinna sa – de (troglodyterna) är tacksamma att ha som motståndare, för de avslöjar gång på gång hur dumma de är…

      Gilla

  1. Det kanske vore en bra idé om genusvetenskap hörde till kursplanen på grundskolan. Det är tröttsamt tycker jag, med människor som inte verkar ha någon som helst aning om vad feminism eller jämställdhet är. När argumenten emot liksom bara är helt jävla blåsta… Vadå alla se likadana ut liksom. Vad fan har utseende med saken att göra? Gäsp och blä.

    Gilla

    1. Och vi kan nu konstatera att jag INTE lär mig av mina misstag. Inte ens när jag uppmärksammat det tidigare… Nej jag fortsätter helt sonika att starta nya kommentarstrådar(?). Det är ju roligt!

      Gilla

    2. Jag har faktiskt funderat på det, hur det står till med genusmedvetenheten på vår skola, alltså. Det är så lätt att bara tycka att den är världens bästa skola liksom, och glömma bort att det här med jämställdhet och genus är ett ständigt pågående projekt.
      Så inom ramen för mitt nya projekt; ”sluta gnälla – gör något”, ska jag ta reda på det! Så slipper jag haka upp mig så mycket på idioterna! Win-Win!

      Gilla

      1. Men vilken trevlig liten synkronicitet hörre du. För jag var med om en extremt ogenusaktig grej vid lämningen imorse. Ett klassiskt ”vi ställer en snäll tjej mellan de bråkiga pojkarna så att det blir lite lungt här” Grrr!!!

        Gilla

    1. Det diskuteras i inslaget. Grundanledningen finner en redan på juniornivå. Idrotten bärs då fram av ideella krafter och vilka är det som kan frigöra så mycket tid att de kan träna t ex ett fotbollslag? Jo männen, förstås. Sen fortsätter det därifrån…

      Gilla

Kommentera

