MuSe

 

Upptäckte Muse på Roskilde 2004 och allt sedan dess har deras skivor varit en stadig gäst i CD-spelaren. Snart är det dags igen för ett nytt albumsläpp och det här är första ”singeln” eller vad det nu kallas nuförtiden. Det är så himla bra. Jag vill till och med sträcka mig så långt och kalla dem för musikaliska genier. Den uppenbara flirten med Queen gör det bara ännu mera underbart. Som en tjej i publiken hörs skrika på liven ”Haarp”: – ”I LOVE YOU MATTHEW!”

Låt mig presentera: Muse – Madness:

I december spelar de i Globen. Den informationen kan också med fördel tolkas som ett tips på födelsedagspresent till undertecknad…

 

24 thoughts on “MuSe

  1. Tack för den. Jag känner till dem till namnet men tror nog inte att jag riktigt lyssnat på dem tidigare… Jag noterade att du fortfarande höll i boken vid hämtning idag. Var den så bra att du inte ville vara utan den?! 🙂

    Gilla

    1. Haha! En kan tro att boken har växt fast eller nåt?!
      Grejen är att jag i stort sett bara läser när jag åker buss. Ja, ibland när jag går också men det är bara undantagsvis. Därför bär jag alltid på en bok när jag lämnar och hämtar.
      Just den boken ÄR väldigt bra men på måndag (i morgon åker jag för ovanlighetens skull bil) blir det en ny, oklart vilken så du får vara hur nyfiken du vill!

      Gilla

  2. Jag läser också när jag går. Du vet när en precis har varit och hämtat ut ett bokpaket eller en reservation på bibban och en helt enkelt inte kan vänta tills en har kommit hem 🙂

    Gilla

    1. Du, jag är till och med så gammal att jag fortfarande hyser en djup saknad efter LP-skivor. Det var tider det – då en kunde hålla i ett skivkonvolut att räkna med, läsa och sjunga med i texterna, bli lyrisk över Japanpressningar, leta efter små meddelanden från matrisskötarna längst in på vinylen, var tvungen att vända på skivorna efter halva tiden, det gick att se musiken i spårbredden, en samlade på särskilda skivbolag (Rough Trade, Factory, 4 AD, Mute m fl) och jag pluggade in B-sidor och skivnummer; kommer fortfarande ihåg att New Orders ”Power, Corruption and Lies” hade Fact 75 och att Young Marble Giants ”Colossal Youth” hade Rough 8. Djup suck av nostalgi…

      Så – som svar på frågan du inte ställde – ja, jag lyssnar på CD. Jag har alltså ingen musik i telefonen, jag har ingen MP 3-spelare, skulle inte komma på tanken att köpa enstaka låtar att ladda ner. Möjligtvis att jag You Tube-nostalgifrossar ibland när jag har tråkigt. Det är alltså fullt möjligt att jag balanserar på gränsen till att kallas ”mossig”, ”förlegad” och kanske till och med ”tant”! 🙂

      Gilla

  3. Åh, hur mycket cred får jag om jag berättar att jag köpte deras första skiva!?

    När den var ny alltså. Jag tycker själv att jag är förtjänt av rätt stora mängder cred. Det är välbehövligt också, för någon musikalisk cred har jag nog inte fått sen 2004 ca…

    Gilla

        1. Till tröst kan jag säga att det där med skivnummer är en typisk sextiotalistgrej så du är ursäktad. Om jag nu inte har misstagit mig och du faktiskt är född på sextiotalet för då tycker jag allt att du ska skämmas lite.

          Gilla

  4. Tack för tipset – har inte hört detta förut men gillar det.
    Jag noterar bara att det är som vanligt i musikvideor. Temperaturskillnaderna i mäns och kvinnors kroppar verkar vara enorma? Mannen i videon är klädd i rock och byxor men kvinnan måste vara oerhört varmblodig för hon har bara en kavaj på sig och inget mer..

    Gilla

    1. Jodu, om en har genusglasögonen på när en tittar på musikvideor blir det väldigt jobbigt. En får hålla sig till att lyssna på musiken.
      Vad gäller Muse är de samhällskritiska i annat så det är synd att de är så traditionella vad gäller musikvideor, eller den här i alla fall, har inte kollat hur deras andra är. Med tanke på hur stora de är borde de kunna ställa krav på skivbolaget, tycker jag.

      Gilla

  5. You really make it seem really easy together with your presentation however I in finding this topic to be really something which I feel
    I’d never understand. It kind of feels too complicated and extremely wide for me. I’m having a look ahead
    in your next put up, I’ll attempt to get the grasp of it!

    Gilla

Kommentera

