Ni VeT DeT DäR MeD aTT SLuTa GNäLLa oCH FaKTiSKT GöRa NåGoT? JaG FöRSöKeR FaKTiSKT MeN VaD HJäLPeR DeT?

 

Jag har funderat på det där förut men nyligen aktualiserades frågan igen; nämligen varför barntandkräm smakar godis. En utomordentlig logisk och relevant fråga, tycker jag. Barn ska inte äta godis för det är skadligt för tänderna. Varför har då tandkräm för barn utrustats med – just det – godissmak?

Som till exempel den här:

 

 

 

 

 

Vi brukar köpa Bamsetandkräm som smakar mint men av en händelse köpte vi alltså Apotekets Barbapapatandkräm sist det begav sig. Det påstås att den ska smaka frukt men det gör den inte. Den smakar sötsliskigt bubbelgum typ.

I sann sluta gnälla, gör något-anda så mejlade jag till Apoteket för att fråga varför det är på detta viset, så här skrev jag:

”Hej! Jag har barn som naturligtvis borstar tänderna regelbundet och av en slump köpte vi er Barbapapatandkräm häromsistens. Vad jag undrar över är, att om det nu är så att godis inte är bra för tänderna och att barn då ska undvika att äta godis, hur kommer det sig då att ni valt godissmak på er tandkräm? Med vänliga hälsningar, Calle”

Och fick det här svaret:

”Hej! Smaken (fruktsmak) är vald för att lättare få barnen att borsta tänderna.
Med vänliga hälsningar, Bengt Bergström, Apotekets Kundservice”
.
Det svaret nöjde jag mig förstås inte med utan skrev igen:
.

”Hej Bengt! Så ni har alltså undersökt saken? Hur många och vilka barn fick prova på olika smaker för att ni skulle komma fram till att just godissmak (ja, jag vet att ni kallar det för ”fruktsmak”) är det som gör att de vill borsta tänderna? Jag gjorde en snabb liten undersökning själv bland barnen i min omgivning och alla svarade ”mint” på frågan om vilken smak de ville ha på tandkrämen. Vet du vad jag tror? Jag tror att ni tror att barnen vill ha godissmak på tandkrämen, det är vad jag tror. Sen är det väl så att det är vi vuxnas ansvar att se till att barnen borstar tänderna oavsett smak på tandkrämen och att vänja dem vid att godissmak är något positivt är väl bara dumt. Så, ett bättre svar är vad jag vill ha. Med vänliga hälsningar, Calle”

Och fick det här uttömmande svaret:

”Hej, Tyvärr är det så att fruktsmak är det vanligaste smak för barntandkräm på den svenska marknaden. Det finns produkter med mintsmak men det är inte lika vanligt. Eftersom vi har tagit fram endast en barntandkräm har vi valt smaken som är mest prevalent, dvs fruktsmak. Om ett barn gillar mint eller om en förälder vill ha ett alternativ till fruktsmak har Apoteket AB i sitt sortiment Zendium Junior tandkräm, som har en mild smak av lakrits/mint. Vi har även Dentosal Junior men den har också en fruktsmak. Med vänlig hälsning, Diane Johnson, Kategorichef”

För den som undrar vad ”prevalent” betyder så kollade jag upp det: Prevalens, av latinets praevalens – överlägsenhet, dominans, är en epidemiologisk term som anger den andel individer i en population som har en given sjukdom eller ett givet tillstånd. Man skiljer mellan prevalensen vid en viss tidpunkt, punktprevalens och prevalensen under en period, periodprevalens.” Har inte mycket att göra med tandkräm, alltså.

 

Men vem har påstått att det ska vara enkelt att förändra världen?

 

6 thoughts on “Ni VeT DeT DäR MeD aTT SLuTa GNäLLa oCH FaKTiSKT GöRa NåGoT? JaG FöRSöKeR FaKTiSKT MeN VaD HJäLPeR DeT?

  1. Bra jobbat! Men då tandkräm innehåller så jävla mycket skit som inte alls är bra för någon del av kroppen, så köper jag weledas barntandkräm. Kidsen tycker att den smakar SKIT. Bra va!? Men bortsett från det så tycker jag att vi ska prata om dina tajts och när du ska ge dem till mig? Ja, det tycker jag att vi pratar om ;D

    Gilla

    1. Jag har väl redan förstått att jag behöver leta efter tandkräm någon annanstans. På Govindas till exempel, där köpte jag sist men vem vet, det är väl en massa ayurvediska konstigheter i den i stället. Borsta tänderna utan tandkräm, kan det va nåt? Ska kolla upp Weledas, ja ja.

      Apropå mina tajts, the gorgeous ones… de kommer med en tillhörande tröja och om du vill prata om dem så gör det men bara så du vet sitter de väldigt fast på min kropp och i min garderob. Om du är riktigt snäll kanske du kan få känna på dem och om du dessutom fjäskar riktigt ordentligt så kanske (säger kanske) kan du få låna. En liten stund. Nog pratat om det, trevlig helg hörru! Kulturnattshäng?

      Gilla

  2. Haha! Då ska jag genast börja jobba på min snällhet 😉 Å det ska bli så mycket Kulturnattshäng så det finns inte!!! Oj hur ska jag hinna med allt… Det känns som att alla jag känner ställer ut konst eller uppträder imorgon. Kul ska det bli minsann! Och trevlig helg till er med 🙂 Kanske vi springer på varandra imorgon på någon av stadens gator… 🙂

    Gilla

    1. Om det blir för mycket för dig att vara snäll så kan du alltid köpa egna hos Gudrun…

      Har ingen aning än om hur morgondagens snitslade bana genom stadens kulturliv kommer att se ut men det är väl inte helt omöjligt att vi springer på varandra. Waldorfare brukar ha för vana att klumpa ihop sig, känns det som. 🙂

      Gilla

  3. Som de andra poängterat så är mycket beroende på att du förmodligen kissat ur dig för mycket vätska (detta är speciellt farligt om man drukigt öl och/eller vin). Att tillsätta vatten när du kommer hem från krogen är mycket bra. Ser till att kroppen blir lite gladare. Vidare så kan det vara bra att tillsätta lite fett och salt för att hjälpa till att binda vattnet. Dock så handlar det inte om de absurda mängder som man kan få för sig när man är ute på fyllan och smackar i sig hamburgermål eller annat onödigt. Ta dig en skinkmacka på grovt bröd och drick en liter vatten innan du går och lägger dig så mår du med sannolikhet bättre dagen efter. Och hur fasen dricker man för mycket cider? Det smakar ju sockerdricka med extra socker i? Så sött att man omöjligen kan svälja det.

    Gilla

Kommentera

