iDaG SKa DeT HaNDLa oM FReuD oCH iKea

 

Börjar med Freud, för jag undrar hur han skulle tolka den här drömmen jag hade i natt:

 

I natt drömde jag att jag hade mördat min manlige arbetsgivare. När jag kom in i drömmen var han redan död och inrullad i en matta i ett skåp i källaren.  Det var oklart hur själva mordet gått till men jag misstänker att ett avsågat pumphagelgevär hade något med saken att göra.

Drömmen gick mera ut på hur jag smög omkring i ett groteskt stort hus, inrett i engelsk kolonialstil, och försökte dölja mina spår. Jag gnuggade frenetiskt överallt med vita näsdukar och framför allt på det tidigare nämnda hagelgeväret.

Spänningen var enorm. Skulle jag hinna dölja alla spår av brottet innan mannens familj skulle upptäcka att han inte kom hem från jobbet? Skulle jag hinna fly till Argentina innan polisen kom att misstänka mig?

Det slutade med en cliffhanger; jag ser mig själv titta ut genom ett fönster på övre våningen och se en kvinnlig poliskommisarie komma vandrande över gräset genom den parkliknande trädgården. Det är gråkallt och dimmigt ute, hennes halvlånga kastanjebruna hår lockar sig i den fuktiga luften. Jag känner paniken komma smygande – ska jag hinna?

Och sen vaknade jag.

 

(Freud konstaterar: Penisavund!)

 

IKEA, då? Ja, de har retuscherat bort alla kvinnor ur katalogen som distribueras i Saudiarabien.  Så här skriver Expressen och Metro:

Expressen:

”Ikea-katalogen visar upp det svenska möbelföretagets produkter i stiliserade miljöer – och ser i princip likadan ut i alla länder. I den svenska katalogen porträtteras vuxna och barn bland företagets möbler. Men i Saudiarabien, där Ikea har tre varuhus, är det något som saknas – kvinnorna. Tidningen Metro avslöjade först att kvinnorna saknas i katalogen. Och när Expressen går igenom hela katalogen ser vi att de allra flesta kvinnor är borta. – Jag känner inte till det alls. Du får ringa till Ikea Saudiarabien, säger Sara Carlsson, pressansvarig för Ikea Sverige.

Ikeas katalog får också kritik i Sverige. – Jag tycker att svenskt näringsliv ska hålla sig till de etiska regler som finns. Man ska inte medverka till att saluföra och försälja sina produkter på ett sätt som diskriminerar kvinnor, säger den tidigare jämställdhetsombudsmannen Claes Borgström till Metro. – De här bilderna är ytterligare ett bedrövligt exempel på att som visar att det är lång väg att vandra när det gäller jämställdhet mellan kvinnor och män i Saudi, säger handelsminister Ewa Björling (M) till Metro.

Saudiarabien är en absolut monarki. Kvinnor tillåts inte köra bil eller ens lämna hemmet utan en manlig släkting. Enligt det svenska utrikesdepartementets rapport från 2011 om mänskliga rättigheter i landet förblir kvinnor diskriminerade. ”Omfattande traditionsbundna och juridiska restriktioner inskränker kvinnors rörelsefrihet, ställning inom familjerätten och det politiska livet, liksom kvinnors möjlighet till arbete”, står det.

Men enligt Metro finns det inget förbud mot att avbilda kvinnor i landet.”

Metro:

”2013 års Ikeakatalog ser nästan likadan ut i alla länder. Ingvar Kamprads gamla fåtölj från 1951 pryder alla omslag. Det är bara mönstren på kuddarna som skiljer sig åt. Med ett undantag. I Saudiarabien är fåtöljen spegelvänd, men katalogen ger också uttryck för landets kvinnoförtryck. Inte en enda kvinna finns med.

I det strikt islamiska kungariket får kvinnorna inte får köra bil, rösta eller röra sig utanför hemmet utan övervakning från en manlig släkting.

Ikea går ett steg längre och har osynliggjort kvinnorna helt genom att systematiskt sudda bort dem från alla bilder. Precis som den sovjetiska censuren förr i tiden retuscherade bort ”statsfiender”. Mamman som borstar tänderna med sin son är bortraderad från en badrumsbild och kvinnorna som har tjejmiddag kring middagsbordet har helt plockats bort och ersatts av ett tomt bord. Även Ikeas egna medarbetare är borta. Designer Clara Gausch, som är en av fyra designers (alla de andra manliga) som presenterar PS-kollektionen i den svenska katalogen, är bortraderad. Det är inte förbjudet att avbilda kvinnor i Saudiarabien. Men man är ganska restriktiv med att visa hud i reklamen. Ikea går dock de mest ultrakonservativa krafterna till mötes och har också plockat en liten flicka från katalogen som ser ut att plugga.

Det rimmar illa med budskapen som Ikea säger sig stå för. På hemsidan kan man bland annat läsa: ”Kvinnorna förändrar världen” och ”Vi vill skapa ett bättre liv för de många människorna. Det gäller människor och samhällen över hela världen”. Metro har flera gånger sökt Ikea för en kommentar.”

 

Före:

Efter:

 

Fint, IKEA.

Medlemmarna i Globala Sexisters Intresseförening ryser av välbehag.

 

9 thoughts on “iDaG SKa DeT HaNDLa oM FReuD oCH iKea

  1. Din egen Freud-tolkning av din dröm är absolut helt rätt. Man SKULLE kunna lägga till att du lider av en sexualneuros. Det gör ju kvinnor, enligt Freud. Men du gör allt för att dölja detta och är rädd att bli avslöjad i din neuros och avund.
    Enligt Freud alltså.

    Vilken tur att media har ett annat land att skriva om och som ”vi” kan mäta oss med! I jämförelse med Saudi framstår många länder som väldigt jämställda. Inte bara Sverige alltså.
    Tänk om media skulle ta och syna hur de själva porträtterar kvinnor? Men det kanske är för känsligt?

    Gilla

    1. Sexualneuros förstås! Om jag bara får lite mera kuk så kommer jag att drömma lyckliga bomullskantade drömmar fyllda med fluffiga hundvalpar och pastellfärgade tulpaner!

      Mmm, det där med IKEA. Nu ska vi bli arga på Ikea som stödjer kvinnosynen i Saudiarabien. Väl så. Men som du skriver så behövs det nog lite fokus på hur kvinnor framställs i media här hemma också. Att Sverige inte är lika usla som Saudi på jämställdhet och sånt är ju inte precis samma sak som att vi skulle vara bra på det. Men det är väl som sagt var för känsligt för att prata om – högt i alla fall.

      Gilla

    1. Du, det där glömde drömmen att låta mig drömma men eftersom Argentinaresan kändes seriös så måste det ju vara så det gick till.
      Drömmanus är så dåligt genomtänkta ibland, ingen logik alls. Precis som med en del amerikanska actionfilmer. Undrar om de har samma manusförfattare?

      Gilla

  2. Nog för att man har förstått att män vill låtsas som att kvinnor är osynliga, inte finns och att de vill utplåna kvinnor från jordens yta men lite bilder..? Inte ens det, tål patriarkatet.

    Gilla

    1. Det som stör mig mest är att IKEA faktiskt har all möjlighet i världen att ställa krav, påverka och förändra MEN väljer att slicka röv för att tjäna ännu mera pengar. Det är så uselt att det finns inte.

      Är en stor måste en också vara snäll. Så är det bara.

      Gilla

Kommentera

