Du aNaR iNTe HuR PRiViLeGieRaD Du äR

 

Du anar inte hur det är att sitta i soffan bredvid en man en sådan där kväll som vilken kväll som helst, titta på något trevligt program på TV och

plötsligt

drabbas av insikten att mannen bredvid dig skulle kunna döda dig på ett ögonblick och att enda anledningen till att du lever just nu är för att han låter dig leva.

Du anar inte hur den insikten får alla livets pusselbitar att falla på plats. Hur konstaterandet att ”jag har tur som får leva” gör att jag aldrig kommer att vara jämlik, jämställd eller lika mycket värd. Att livet aldrig kommer att levas på samma villkor. Att ett kontrakt skrivet av ”jämbördiga parter” inte existerar.

Det räcker inte med att vara stark, självständig eller att kunna ta för sig i arbetslivet och i sängen, för jag är ständigt en hårsmån från döden och det är utgångspunkten för mitt och alla kvinnors liv.

Du anar inte hur privilegierad du är.

 

4 thoughts on “Du aNaR iNTe HuR PRiViLeGieRaD Du äR

    1. Det kan jag också. Vi står alla i olika maktförhållanden gentemot varandra. Men en del har mer makt än andra och har haft det under en väldigt lång tid och jag tänker att det har gjort världen väldigt obalanserad.

      Gilla

Kommentera

