SöNDaG eFTeRMiDDaG

 

Då vi efter trevlig dag i parken med goda vänner från annan stad sitter vid köksbordet och broderar och bygger Lego, Storebror och jag. Småpratar lite om dittan och dattan och kommer in på det där med Lego och hur könsuppdelat det har blivit och hur det inte alls var så när jag var liten och hur mer och mer könsuppdelat allt blir nuförtiden.

Berättade för honom om tjejpennan, om hur Bic har tagit fram en penna speciellt för tjejer.

– Det var det dummaste jag har hört i hela mitt liv!  utbrister Storebror.

Nu är han i och för sig bara elva år vilket kanske inte ger någon tyngre dignitet till uttrycket ”hela mitt liv” men ändå.

Och sen tillade han: -Undrar om de på Toys R us har tänkt på att pojkarna måste gå igenom det rosa tjejområdet för att komma till det blå killområdet i butiken?

Det fnissade vi lite åt och sen pysslade vi vidare.

 

 

 

12 thoughts on “SöNDaG eFTeRMiDDaG

  1. Oj vad jag skrattade! Hon är ju för rolig Ellen. Och så klok storebror är. Jag vill egentligen inte prata med barnen om hur orättvis världen är och att samhället gör skillnad på kön, i hopp om att, om de inte får reda på det så är det inte lika mycket sant, och då kan de gå ut i världen trygga och självklara, tänker jag. Men jag har redan märkt på Storgulligan att hon har fattat att det inte är samma sak. Och gud jag blir så ledsen! Nu kan de ju gå ut i världen trygga och självklara ändå och nog är det bättre att känna till orättvisorna så det liksom inte kommer som en chock?

    Gilla

    1. Storebror är klok och det är honom jag pratar mest med om hur könsindelningen i världen tar sig uttryck. Dels för att han är äldst men framför allt för att han är pojke som kommer att växa upp till man och det hänger mycket på honom hur det kommer att se ut i världen framöver. Kan jag få honom att tänka till och kanske förändra världen en smula så finns det hopp!

      Gilla

      1. När jag gick på gymnasiet så önskade jag att jag bara skulle få pojkar, just för att kunna förändra världen, jag ville uppfostra pojkarna till bra människor, till skillnad från de pojkar som fanns runt omkring mig. Men nu blev det bara flickor så jag fick tänka om. Och arbetet ligger ju där också. Hos båda könen, såklart liksom. Starka flickor som inte låter någon sätta sig på dem hjälper ju lika mycket som pojkar som inte tror att de är bättre och har rätt till fördelar enbart för att de är pojkar. Sedan är det ju kanske lite som Pippi säger, att är en stark så måste en vara snäll 🙂

        Gilla

        1. Visst ska en tänka på hur en stöttar flickor likväl som pojkar i hur de ska finna sin plats i världen men jag tänker att det är viktigare med pojkarna för de är de som bör ta det största ansvaret när det gäller att ta itu med könsmaktsordningen. Det borde deras pappor också göra men det känns som om det går väldigt trögt med det. Vi får hoppas på nästa generation!

          Gilla

  2. Nästkommande tjugo år följde teman som Riddarlego och Technic. Här bryr sig Markeesian inte ens om att argumentera utan kommunicerar sin avsmak med mimik. Hon berättar att år 2011 så körde Lego en build together-kampanj för – hör och häpna – Pappa med son. Däremot så var det ingen där mamma, syster eller liknande byggde Lego med dottern.

    Gilla

    1. Jaha, och vad har det med guldpriser att göra?
      Ut med dig och förändra världen i stället för att sprida töntig reklam hos seriösa bloggare. Seså – schas!

      Gilla

  3. Påminner mig om när Daisy Rock Guitars lanserades – Med nättare design för att tjejer också ska kunna spela gitarr. Givetvis grafiskt utformade för tjejer också!

    Okej… Inte enklare att helt enkelt göra en nättare modell av redan befintliga gitarrer utan att sätta en stämpel på vilken målgrupp de riktar sig till? Fioler av mindre storlek kallas inte tjejfiol, det kallas trekvartsfiol. (Eller halvfiol. Eller åttondelsfiol, som femåriga asiatiska barn spelar på XD)

    Gilla

    1. Jag fattar inte heller grejen med tjejprylar. Vart vill företagen komma? Vad är vitsen? Kunde det inte ha slutat med ”tjejrack” i brännboll? Finns det något slut på eländet eller kommer vi ständigt att överösas med fler meningslösa tjejprylar typ ”tjejdatorn”?: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.472731/fujitsu-slapper-kvinnodatorer

      Redan less!

      Ah! Kom på en fördel! Läste för en massa år sedan om en skola där killarna ockuperade datasalen så till den milda grad att tjejerna knappt kom innanför dörren. Då målade lärarna hälften av datorerna rosa. Killarna ville förstås inte sitta vid en rosa dator (bööögigt) och tjejerna fick med ens gott om plats i datasalen.
      Vi kanske ska ta fram målarstassen och måla halva världen rosa? Tror du vi får plats då?

      Gilla

Kommentera

