Vi TäNKeR På DöDeN

 

– Hur känns det att vara död? frågade hon, den älskade lilla vännen som ville få svar på allt.

– Tja, svarade jag, kommer du ihåg hur det var att inte vara född? Det kanske är likadant att vara död?

Sen pratade vi om att om det inte var så konstigt att inte vara född var det kanske inte så konstigt att vara död heller.

 

Men jag vet hur en död känns. Det är som om den har varit ute och cyklat en kall höstdag, en sådan där dag då solen skiner och löven lyser röda och orange och luften är så där frisk och krispig och doftar av melankoli och den inser att den borde ha haft vantar på sig för det är väldigt kallt om händerna. Fast de händerna kan en aldrig värma, där hjälper inga vantar i världen, hur mycket en än vill.

Jag vet också att när någon dör kan den ropa så att någon annan hör det, många mil bort. Då har kärleken inga gränser.

 

Storebror säger att det finns tre mysterier som han funderar väldigt mycket på. Det första är hur universum kom till. Det andra är hur livet skapades ur ingenting. Det tredje är vad som händer före och efter livet.

 

Jag tänker att det finns många frågor vi aldrig kommer att få svar på, att vi helt enkelt får gilla läget.

 

Och kanske är det Lillebror som står svaret närmast när han glatt utropar:

– När jag dör och blir något annat vill jag vara en liten fluffig hund!

 

 

6 thoughts on “Vi TäNKeR På DöDeN

Kommentera

