Nä, JaG ViLL FaN iNTe Ha SåNa SoM DiG HäR!

 

Åkte till Hageby Centrum och handlade i morse. På en av sofforna i gallerian sitter två äldre herrar och samkvämar. Jag hör och ser hur den ena gestikulerar vilt över en Extra-tidning och utbrister högt, ljudligt och beklagande:

– De ska inte komma hit! De ska inte ens vara här!!

Jag vet vad de pratar om, jag har precis läst tidningen. Där kunde en läsa bland annat om Sverigedemokraterna senaste uttalanden:

”Sverigedemokraternas nye rättspolitiske talesman Richard Jomshof anser att islam är det största hotet mot det demokratiska Europa.”

”Partiledaren Jimmie Åkesson anser att det kan vara relevant att jämföra islam med nazismen.”

Jag gissar att gubben torde vara född på 40-talet. Han missade alltså retoriken kring ”judefrågan”. Men han kan inte ha missat hur diskussionerna gått kring ”zigenarna”, ”tattarna”, ”lappjävlarna”, ”finnjävlarna”, ”mongona”, ”turkarna”, ”svartskallarna” och andra icke önskvärda existenser i vår Svenska Perfekta lilla Värld?

Känner han inte igen retoriken? Fattar han inte? Varför håller den andra gubben med?

Det är ju så himla smart egentligen. Skapa ett ”vi-och-dom”-samhälle. Exkludera/inkludera. För att inkludera måste det exkluderas. Är du inte med oss är du mot oss och då får du inte vara med och då får du skylla dig själv. Vad de inte fattar är att det stannar inte vid ”islam”. Nästa gång är det din tur, gubbe. Då är det du som ska exkluderas för du ligger samhället till last, är inte till någon samhällsnytta längre. Du belastar sjukvården och ättestupan kommer snart att presenteras med en ny och fräschare utformning.

Men du vill inte fatta. Du trivs så bra med att vara trångsynt och ignorant och självupptagen och vill bara fortsätta att  glufsa i dig din frus köttfärslimpa, gnälla på dagens ungdom och matpriserna och högljutt beklaga dig över alla jävla invandrare som bara kommer hit och förstör.

 

Vet du vad, gubbe?

Jag vill inte ha såna som dig här. Du borde fan inte ens ha kommit hit.

 

 

2 thoughts on “Nä, JaG ViLL FaN iNTe Ha SåNa SoM DiG HäR!

  1. Det kan ju vara så att gubben verkligen är en idiot. Många gubbar är ju det, de kan inte tänka utför sig själva.
    Med den bristen saknar man förstås fantasi nog att se andra människors behov och lika värde.
    Men de kan ju faktiskt redan känt av den där utsattheten och tror att deras lösning ligger i att förtrycka andra. Var gubben född på 40-taket kan det ju hända att han inte har det så gott ställt med sin pension och så tror han att det är blattarnas fel. Jag ser många som gör felkopplingar och som inte förstår att problemet inte ligger hos några ”andra”.

    Känner man sig hotad så måste det ju vara något som hotar. Förr var det judarna och nu islam. Och så finns det de som gör politisk karriär på att blåsa under den här upplevelsen av hot. I stället för att hitta de verkliga orsakerna.

    Gilla

    1. Felkopplingar var ordet. Jag borde inte ha blivit arg. Jag borde ha gjort det jag tänkte göra men inte gjorde. Jag borde ha gått dit på en gång och satt mig ner och pratat. Nu hade de gått när jag handlat färdigt och jag sumpade ett tillfälle att så ett frö till en annan tankebana. Så nu är jag mest arg på mig själv i stället… 🙂

      Gilla

Kommentera

