PoGo PeDaGoG

 

Under ett anfall av feberyra i går kväll (ja, jag är förkyld) kom jag plötsligt att tänka på Pogo Pedagog, en företeelse välkänd för alla som gick i småskolan under 70-talet. Jag säger bara röda tegelskolor, Ingemar Stenmark-hysteri framför TV framrullad i skyddsrummet och – diabilder från Pogo Pedagog.

”Bliip”

You Tubade och – naturligtvis! – fanns det filmer där och just i det ögonblicket tog jag paus från min annars kritiska inställning till internetvärlden. Finns Pogo Pedagog på You Tube måste det ju vara nåt litet bra med det hela!

Blev dock lite besviken över att indoktrineringsklassikerna

”Vem äger Sverige” som berättar om hur självklart det är att samhällelig service skall vara gemensamt ägd, för att sedan komma in på hur några familjer äger större delen av näringslivet i Sverige. Men lyckligtvis har ”under den långa tid som socialdemokratin regerat i Sverige har kapitalets makt över näringslivet minskats… De anställdas inflytande över sina arbetsplatser ökar också. Det pågår en maktförskjutning i svenskt näringsliv från kapital till arbete.” eller

”Multinationella Företag” där det berättas om de otäcka, oftast amerikanska stora bolagen som flyttar arbetsplatser, vinster och annat undan strejkande arbetare och besvärliga regeringar. Eller till och med bidrar till att störta regeringar. Men ”Alla multinationella företag ägnar sig inte åt att störta regeringar. Men ändå är det inte säkert att deras verksamhet är till nytta för folket. De är när allt kommer omkring inte till för att ge folk vad de behöver, utan för att ge sina ägare vinst”.

inte fanns med. Synd, för vi behöver mera sånt i dagens samhälle. Speciellt som jag såg på TV i går om att i USA äger 400 personer lika mycket som halva befokningen. Dags för revolution, tycker ni inte?!

Tills dess får ni titta på den här diabildsserien – ”Under Vintern”:

 

 

4 thoughts on “PoGo PeDaGoG

  1. Håller med. En revolution behövs. Vi kan inte fortsätta gå bakåt längre och upprepa historien.
    Det har blivit för jävligt!
    Och nu ska över- och medelklassen få bidrag till att få sina drinkar blandade och till guvernanter till sina ungar också.
    Så används skattepengar numera. 😀
    Helt jävla idiotiskt!
    Och detta legitimeras med att ”det skapas arbeten” och de som utnyttjar bidragen kan luta sig tillbaka och tro att de gör en god gärning.

    Titta på Downton Abbey och andra program från förr och jämför. Man känner igen sig…

    Gilla

    1. Det är nu så snett och vint och upp och ner och bak och fram att det finns inga ursäkter längre. Tyvärr känns det som om alltför många, även de utan mängder av pengar, har smittats av den här roffa-åt-sig-mentaliteten. Vilka ska starta en revolution och förändra världen om alla är upptagna med att tänka på sig själva?

      Gilla

  2. Men hjälp! Jag är så lättstörd att jag inte klarar av att läsa för alla snö som faller. Jag hade något jag ville säga om det här, men min hjärna tappade fokus… eeeh… FAst jo, jag var på etcetera igår och oj så snygga tavlorna är i verkligheten. Om jag hade pengar på kontot asså! Då hade jag köpt ”Jag har tid”. Så fina!!!

    Gilla

    1. Jag tar emot beställningar också… 🙂

      Glad att du tycker de är fina, jag har så svårt för att tro mig själv om något så det värmer verkligen!

      Gilla

Kommentera

