eTT SKeLeTT i CaLLeS GaRDeRoB

 

Måste det väl ändå anses vara att jag en gång i tiden faktiskt har umgåtts med den här killen.

Som tycker så här:

Försörjningskravet vid anhöriginvandring bör vidgas. Det föreslog Moderaterna igår. Det är ingen ny ståndpunkt – M ville ha färre undantag från försörjningskravet redan när det infördes – men anledningen till att kravet åter diskuteras är tillströmningen av asylsökande. Nästa år ökar antalet med drygt 20 procent.

54000 personer beräknas då söka asyl (om läget i Syrien förvärras ännu mer räknar Migrationsverket med 64000 asylsökande), samtidigt som 56500 personer väntas ansöka om uppehållstillstånd som anhöriga och 21000 kommer att ansöka om förlängning av sina uppehållstillstånd som anhöriga.

Riksdagsledamoten Staffan Danielsson (C) påpekade på Brännpunkt igår att vi tar emot ”fler flyktingar från Syrien än övriga EU-länder tillsammans”.

För att undvika orimliga belastningar på välfärdssystemen och underlätta integrationen bör vi närma oss grannländerna i synen på invandringen. Det går att minska flyktinginvandringen utan att bryta mot internationella konventioner eller avskaffa den fria rörligheten.

För en vecka sedan skrev Norges motsvarighet till generaldirektören för Migrationsverket, Frode Forfang, om skillnaderna i nivåer. ”Varför väntar Sverige mer än fem gånger fler asylsökare än Norge”, frågade han sig. ”Vi är bundna av samma internationella konventioner och bedömer ansökningarna relativt lika. Därför torde det vara andra saker som spelar in. För Sverige tror jag det spelar roll att landet framstår utåt som det mest generösa för flyktingar, genom de signaler man sänder ut”, fortsatte han, och pekade på skillnader i ekonomiskt stöd till de asylsökande. ”Många kanske tänker att det är krig och konflikter som avgör mängden asylsökare. Det är en sanning som kan modifieras betydligt. Krig kan uppenbarligen skapa en flyktingsituation, men vart flyktingarna åker är en helt annan sak.”

Det är möjligt att med små medel ändra Sveriges speciella attraktionskraft.

Moderaternas skärpta försörjningskrav, som ju egentligen bara är en förlängning av arbetslinjen in i migrationspolitiken, är en metod att göra detta. Synd att resten av Alliansen är emot.

 

Till mitt försvar vill jag påpeka att det berodde på att jag var ihop med hans kompis.

Eh, förresten, det var nog inget vidare försvar. Jag skyller på ungdomligt oförstånd i stället.

Duger till de flesta av livets små snedsteg.

 

16 thoughts on “eTT SKeLeTT i CaLLeS GaRDeRoB

    1. Vi skulle nog inte ha så mycket att prata om ifall vi skulle springa på varandra idag, om en säger så. Möjligtvis skulle jag förvandlas till en rabiessmittad terrier och bita honom i vaden. Killen är säkert välutbildad men solidaritet kan han då inte stava till.

      Gilla

      1. Jag vill inte tänka på att det finns människor med de åsikterna, så jag låter bli att läsa hans ord. Försöker att mest fokusera på positiva saker och människor. Men ibland…

        Gilla

        1. Jag försöker också undvika allt elände för det tar så mycket kraft. Samtidigt som det också är nödvändigt att vara närvarande även i det tråkiga som händer i världen för annars har vi inte någon möjlighet att bemöta och förändra.
          I Per Gudmundssons åsikter på SvD:s ledarsida, det vill säga en person i en position med stor genomslagskraft, återfinner vi nu Sverigedemokraternas retorik.
          Är det då fortsatt läge att fokusera på det positiva i världen?
          Eller är det läge att ställa sig upp och skrika?
          Jag vet inte.
          Jag önskar bara att jag kunde göra mer.

          Gilla

          1. Absolut, skrik om du vill det. Men jag tror stenhårt på att förändra genom att visa och inte genom att tala om. Barn igen 🙂 De gör inte som en säger, de gör som en gör. Så jo, jag tror att vi kan förändra världen genom att föregå med gott exempel. Men det betyder ju inte att vi inte ska säga ifrån när någon gör ”fel”.

            Gilla

              1. Meh! Jag svarade ju på det här, något riktigt roligt om ett mord i det dolda. (OBS. dolda stavas inte med å, basåduvet) Ja ja. Roligt var det iaf. Asså, jag menar ju inte att en inte ska säga ifrån när någon gör fel. Jag tänker på sättet eller metoden. Vilket är du själv mest mottaglig för? När någon skriker åt dig att du är dum i huvudet och ”fattar du inte” osv. Eller när någon säger: har du tänkt så här… och så förklarar en sin synvinkel eller nåt. Förstår du hur jag tänker? För det är ett sätt att föregå med gott ex tänker jag. Att visa hur en kan föra en diskussion, att öppna upp för en dialog istället för att idiotförklara varandra. Nej, jag säger inte att du har idiotförklarat någon och jag säger inte att jag aldrig gör det 🙂 Hmm.. ja lite så tänker jag, om det jag tänker går fram i orden(?)

                Gilla

                1. Jag menade inte att skrika så, mera att ställa sig upp och tydligt stå för sin åsikt. Det är en himla skillnad på att säga ”du är dum” och ”jag tycker inte om att du gör så där”. Så egentligen menar vi väl samma sak… 🙂
                  Jag vill inte skrika mig blå till ingen nytta, jag vill förändra världen!

                  Gilla

  1. Det gör vi säkert. Och jag menar inte att en inte ska skrika alls. Jag skriker. Ibland är det kanske nödvändigt? Jag vet bara att mina barn lyssnar verkligen inte när jag skriker och jag lyssnar verkligen inte när de skriker på mig. För det går ju liksom inte att höra ett ord. Men ibland måste en få ut ilskan också. Sen när den är ute så kan vi prata lugnt med varandra 🙂

    Gilla

    1. Precis så!
      Jag vet hur jag ska prata till mina barn, även om jag inte alltid lyckas, men jag vet inte hur en pratar till resten av världen så att de förstår.
      Livet är onödigt komplicerat.

      Gilla

Kommentera

