Du HeN-RiK BeHöVeR eTT NaCKSKaK

 

Rensar i skrivbordsmappen och hittar ett kul inlägg i hen-debatten.

Från ett kommentarsfält någonstans har jag sparat följande meningsutbyte:

 

Hen-rik: Kan hålla med om det rent språkliga, att det saknats ett ord för att beskriva något könsneutralt. Dock känns det som om ordet Hen har fått störst spridning i feministhysteriska kretsar där allt skall vara könsneutralt. Det tycker jag är trist, och bidrar bara till min aversion mot dem. Hoppas att kopplingen mellan ordet och genusdebatten försvinner, för det finns bättre sätt att jobba med ett mer jämställt samhälle.

 

Mina: Hej Hen-rik. Jag skulle gärna vilja höra vilka kretsar du själv anser dig höra till, för jag känner en viss aversion mot de som är i din krets.
Jag tycker det är trist att du tydligen har en massa feministhysterikor i din krets som du både umgås med (så att du vet vad de pratar om) OCH sen går och kallar dem hysterikor. Gör du det in their faces too? Mooodigt!
Jag tycker inte att vi människor emellan borde klumpa ihop folk i en hög (avskrädeshög?) och sen kalla dem något förnedrande. Jag tycker det har blivit hög medvetenhet gentemot svarta/färgade/bögar och vi slipper höra på de flesta ställen saker som: ”De där XXXXXXXXXXXXXXX” Ni hajar. (jag kunde inte ens komma på någon egenskap som skulle beskriva nämnda grupper, men vi har vuxit upp här, vi vet vad vissa människor med lägre utbildning och bemötandetolerans kan få för sig att utbrista när de vill klumpa ihop sagda grupper)
Titta på vårt samhälle. Om kvinnor och män är olika, (invandrare och ”svenskar”), skulle vi då bara därför tjäna olika mkt pengar, bli representerade olika i riksdag och regering, styrelser och inom chefspositioner? Om vi ÄR olika behöver vi inte representation i samma utsträckning? Ska den ena livsformen fungera som tjänare och den andre som herrar, så att när tjänaren är utsliten så får denne klara sig på en fattig pension, medan den som hela livet blivit servad får en fet pension?
Är vi mer lika däremot. Då kan ni fundera på saker som sannolikhetsfördelning. Om jag har en påse med gröna och röda kulor, lika många. Sen drar jag hundra ur påsen utan att se. Vad är sannolikheten att utfallet blir 30/70, eller 20/80? Och så gör vi det i hundra år, flera gånger om dagen. Vad är sannolikheten att det aldrig blir jämnt? Varför kan vi inte ersätta kulorna med människor ur olika kategorier. Som kön eller etnicitet? Vi kan nog titta på grönögd/blåögd och ljusbrunmelerad och se att fördelningen inte är ojämn. Lika många fattiga grönögda som blåögda. Lika många företagsledare?
Kan vi inte bara enas om att vi alla försöker upptäcka orättvisor och försöker utjämna dessa när vi får för oss att klumpa ihop folk. Vi kallar dem inte fula namn?Ibland har jag en fördel, ibland har du. Vi kan mötas om dessa fördelar och fördelningspolitik utan att kalla varandra hysterikor eller invandrarjävel eller whatever.
Men om mitt ena barn har trettio fördelar och det andra barnet en fördel gentemot sitt syskon så tar jag iaf det fördelaktigt fördelade barnet i nackskinnet och skakar om ifall det börjar skrika om orättvisor. Du Hen-rik behöver ha ett nackskak.

 

Hen-rik: Jag har ingen aning om vad ditt budskap är…
Men din kommentar belyser exakt vad jag ville säga. Pronomet hen har givit upphov till en jävla genusdebatt i form av könsneutralitet bland pojkar och flickor, och huruvida man skall betrakta dem som könlösa individer eller ej, och precis det kommer du asandes med. Anders skrev inte ett inlägg som handlade om det. Detta blogginlägg handlade om att vi fått ett nytt ord som kan underlätta i språket, inte något jävla debattinlägg i jämlikhetsdebatten. Du drar in rasism och andra samhällsproblem och är jävligt nära att bekräfta Godwins lag om jag skulle gissa vilt.Nej, jämlikhetsdebatten och dina utgångspunkter om var jag står i integrationspolitiken eller vad det nu är du vill säga, får du ta i ett annat forum.

 

Mina: Ok. Färre ord alltså. Uttryck dig inte svepande om en grupp människor i nedsättande ordalag.

 

4 thoughts on “Du HeN-RiK BeHöVeR eTT NaCKSKaK

  1. ”Om jag har en påse med gröna och röda kulor, lika många. Sen drar jag hundra ur påsen utan att se. Vad är sannolikheten att utfallet blir 30/70, eller 20/80? Och så gör vi det i hundra år, flera gånger om dagen. Vad är sannolikheten att det aldrig blir jämnt?”

    Klokt. Osannolikheten blir mest tydlig, när det är fråga om kön eftersom halva jordens befolkning består av kvinnor.

    Gilla

Kommentera

