CaLLe FuNDeRaR På DeT DäR MeD SPoRT

 

Jag har alltid tittat på sport, jag är uppvuxen med det sedan barnsben och jag har gillat det.

 

Jag minns OS i München 1972.

Jag minns när jag och kompisen lekte att vi var Ronnie Peterson och Emerson Fittipaldi i snövallen utanför huset.

Jag minns när min storebror hjälpte mig att lära mig hela VM-laget i hockey utantill.

Jag minns när Ingemar Stenmark fick Sverige att stanna och jag minns hur hela skolan fick gå ner i skyddsrummet i källaren där TV-vagnen rullades fram för att titta på när han åkte.

Jag minns kaoset när Skellefteå AIK skulle spela SM-final 1978 och det visade sig att vi av misstag fått AIK-kansliets gamla telefonnummer.

Jag minns hur jag och pappa satt uppe om nätterna, åt apelsiner och tittade på OS-hockey.

För att inte tala om alla slöa nyårsdagseftermiddagar i soffan framför backhoppningen från Garmisch-Partenkirchen.

Jag minns när jag tog konstnärliga foton direkt från TV:n under fotbolls-VM 1986  och jag minns när jag var i Stockholm sommaren 1994 och badade i fontänerna efter VM-bronset och hur jag vid Sergels Torg stod så nära att jag kunde nå bilkortegen när laget åkte kortege genom staden.

Jag minns när jag övertalade sportointresserad kompis att hänga med mig och polarna att kolla på OS-finalen i hockey 1994 och hur han gick mitt i matchen för att han inte tyckte att det hände någonting…

Jag minns när släkten samlats hemma hos min bror för att äta surströmming när plötsligt brodern och alla hans barn var försvunna. När vi undrade vart de tagit vägen svarade hans fru torrt: ”Om ni är så korkade att ni bestämmer er för att äta surströmming när det är Formel 1 på TV så får ni faktiskt skylla er själva!”

 

Det är så här jag vill att mina sportminnen ska vara.

Jag vill inte minnas den där hockey-matchen från förra vintern där publiken hejade och applåderade när spelarna slogs på isen.

Jag vill inte minnas korkade och sexistiska taktikvarianter från innebandytränare.  (”I sängen kan du riva sönder hennes kläder och smiska henne på rumpan, ju mer energi desto bättre.” Instruktioner för en våldtäkt? Nej, en beskrivning av hur ett innebandylag med 14-åriga pojkar inom FBC Engelholm ska spela ett så bra försvarsspel som möjligt.)

Framför allt vill jag inte minnas att Svenska Fotbollsförbundet tycker att det är helt ok att spelare som representerar Sverige misshandlar kvinnor.

 

Om du vill debattera Alexander Gerndt kan du göra det här: SVT Debatt.

Läs gärna också vad Uffe Viking har att säga om sport och våld.

 

Jag har inte skrivit någonting om damsport här. Det är inte kvinnorna i sportvärlden som är problemet. Ifall ni undrar.

Mike Tyson

 

 

 

 

 

 

 

8 thoughts on “CaLLe FuNDeRaR På DeT DäR MeD SPoRT

  1. Jag erkänner härmed att min allmänbildning är minst sagt bristande, när det gäller nästan alla typer av sport. Det är till och med riktigt pinsamt hur illa insatt jag är och jag vet tex inte ens om Modo spelar innebandy, ishockey eller fotboll. Kanske är det curling;)?

    Ja, så illa är det och nu får jag skämmas pga att jag framstår som en idiot men jag är i alla fall ärlig;). Jag roas helt enkelt inte av att se andra människor jaga bollar, puckar eller klot i timmar..gäsp..

    Stenmark följde jag däremot flitigt och om jag inte har något annat viktigt för mig (sällan) så somnar jag kanske i tv-soffan till lite konståkning, simning, hästsport eller golf (rena sömnpillren).

    Gilla

    1. Jag tycker att det låter som om du har en väldigt sund syn på sport!
      Om inte annat för att det ändå bara ingår i paketet ”Bröd och Skådespel till Folket”!

      Gilla

  2. Älskar vintertider när det är längdskidåkning och skidskytte! Grymt spännande är det ju, även om Norge har tillräckligt med bra skidåkare för att både första- och andralaget ska kunna stå på pallen efter en stafett. Heh. Bryr mig inte så mycket om svenskarnas insatser. Givetvis är det kul när det går bra för dem, men jag sitter inte och svär över att de har dåligt vallade skidor eller skjuter fyra bom i stående skytte. Bara onödigt. Har sett två ishockeymatcher, varav en var intressant: OS-finalen 2006. Inte så konstigt att den var intressant.

    Typ första gången jag ser någon annan skriva en enda mening om Formel 1 på en blogg x) Fy faaan vilken spännande säsong det var i år! Och det blev inte sämre för att Kimi Räikkönen kom tillbaka! Det är kul att engagera sig och följa hela spektaklet, men det tog halva säsongen 2007 innan jag lärde mig att hålla koll på förarna och stallen x)

    Näe, jag tycker gott man ska kunna följa diverse sporter utan att bli så där hysteriskt huliganaktig, skrika och skräna åt allt som inte går som man tänker sig! Men givetvis får man skrika och skräna om det går bra för dem man hejar på ^^

    Gilla

    1. Jag tänkte faktiskt på dig när jag skrev det där! Tyvärr har jag inte längre någon koll på F1, slutade väl titta när Ronnie dog typ. Nu är det brorsan och hans barn som har tagit över den nörderibiten, han åker till och med på tävlingar.
      Sport kan vara trevlig underhållning men jag fattar inte vad våldsförhärligande, fusk och fantasilöner har med saken att göra.

      Gilla

Kommentera

