SKöLDPaDDSDaGBoK

 

Jag har läst en del på sistone, som vanligt, men ingenting värt att nämna. Lite besviken återvände jag i stället till mitt eget bokskåp och en av de absoluta favoriterna där, nämligen ”Sköldpaddsdagbok” av Russel Hoban.

Sköldpaddsdagbok - Russel Hoban

 

 

 

 

 

 

 

För vem kan motstå en bok där en kan läsa det här?:

”Soppsköldpaddan, Chelonia mydas, är huvudingrediensen i sköldpaddssoppa…”  Jag är huvudingrediensen i William G-soppa, om det är så det ska vara. Var och en är huvudingrediens i sin egen slags soppa. I en så stor stad som London är det en väldig massa soppa som promenerar omkring.

Vad det är besynnerligt med rökning och inte kan jag sluta. jag tycker det är skönt, känner välbefinnande medan jag röker, förgiftar mig själv, sakta tar livet av mig. Inte så sakta kanske. jag har alla möjliga slags krämpor som jag inte vill veta något om och jag vet att det är den de beror på. Men när jag inte röker känner jag knappt att jag lever.  Jag känner mig inte som om jag lever annat än om jag tar livet av mig. Fantastiskt. Underbart.

Vi kunde inte komma till något bättre ställe i vårt samtal. Det blev helt enkelt en fråga om att sitta där tills vi kunde avlägsna oss från vår gemensamma olust och återgå till vår separata individuella olust.

Människor skriver böcker för barn och andra människor skriver om böckerna som är skrivna för barn men jag tror inte alls att det är för barnen. Jag tror att alla människorna som oroar sig så mycket för barnen egentligen oroar sig för sig själva, för hur de ska hålla ihop sin värld och få barnen att hjälpa dem med det, få barnen att gå med på att det faktiskt är en värld. Varje ny generation barn måste få berättat för sig: ”Det här är en värld, det här är vad man gör, man lever så här.” Kanske vår ständiga fruktan gäller att det ska komma en generation barn och säga: ”Det här är inte en värld, det här är ingenting, det finns inget sätt att leva alls.”

 

By the way; filmen är också bra. Med Glenda Jackson och Ben Kingsley minsann.

 

2 thoughts on “SKöLDPaDDSDaGBoK

    1. Njae… egentligen inte. Vacker och existentiell, kanske. En långsam och vacker historia om två människor som möts kring tankarna på att befria havssköldpaddorna från London Zoo. Ingen komedi, alltså. ”Lågmäld humor” kanske en skulle kunna kalla det. Mycket, mycket bra. En bortglömd pärla. Byt ut ”Femtio nyanser av honom” mot den här och du får en hållbar upplevelse!
      Eller förresten, byt ut ”Femtio nyanser av honom” mot vilken bok som helst och du har bytt upp dig. Antar jag, för jag har inte läst den. Kommer ej heller att göra. Aldrig.

      Gilla

Kommentera

