HJäLP i KöKeT?

 

På MSN idag kan en hitta den här bilden:

hjälp i köket

Ok.

Kvinna med kniv står i köket och håller på med något, förslagsvis matlagning. Hon ser väldigt nöjd ut. Två barn, förslagsvis en av varje kön, för vi har ju bara två sådana, tittar intresserat på.

Kvinnan kan då tänkas vilja ha lite hjälp med sina sysslor.

Vad erbjuds henne? Jo, köksmaskiner!

Då undrar jag – för det här är ett så uppenbart heteronormativt scenario – var är den här killen?

man som diskar

 

 

 

 

 

 

 

(Kuriosa: googla på ”man som diskar/bilder” och njut av alla bilder som väller fram som föreställer män som diskar.)(Ja, jag är ironisk nu.)

 

8 thoughts on “HJäLP i KöKeT?

  1. Jag hittade faktiskt fler bilder på män som diskar när jag googlar på ”kvinna som diskar” än när jag googlade på ”man som diskar”. Alltså inte fler bilder på män än kvinnor, utan fler män när jag sökte på ”kvinna” än när jag sökte på ”man”. Det säger väl allt. Inte ens när det ÄR en man som diskar kan en kalla en sådant uppenbart kvinnogöra för mansgöra(?). Hängde ru mä? 😀 Såklart!

    Gilla

  2. Har alltid undrat vad kvinnor skall ha en man till, om han inte tycker att han skall behöva sköta sin egen del av tvätt, städning, matlagning, barn, disk, sexualitet osv? Varför skulle kvinnor arbeta gratis åt män, medan män bara fokuserar på sånt de tycker är roligt att göra eller sitter på jobbet och tjänar pengar? Jag tycker att sådana män inte är särskilt snälla mot sina kvinnor. Jag tycker att de är lata egoister och jag vill inte dela mitt hem och mitt liv med en lat egoist. (om det inte är en katt, förstås;))

    Gilla

Kommentera

