äR DeT BaRa JaG SoM SeR DeT HäR SoM eTT öVeRGRePP?

 

Fångarna på fortet i lördags. Pernilla Wahlgren och Molly Nutley går till Peter Magnusson för att svara på en gåta. Peter bestämmer att han ska kyssa Pernilla utan att fråga efter samtycke och tvingar in sin tunga i hennes mun. Efteråt kommenterar Gunde Svan det hela med ”- Vad gör man inte för en nyckel på fortet?!”

Jag ser en kvinna i underläge som blir utsatt för ett grovt övergrepp av en man i en situation där hon inte ges möjlighet att reflektera eller ifrågasätta utan antas vara glad och tycka att det bara är en rolig grej. Jag hör en man som glatt ropar en kommentar som innebär att det är ok att låta sig utsättas för sexuella övergrepp för att få det en vill ha (om du som kvinna vill ha något får du räkna med att ställa upp sexuellt).

Vad ser ni? Se själva:

http://www.tv4play.se/program/f%C3%A5ngarna-p%C3%A5-fortet?video_id=2328020&utm_medium=sharing&utm_source=permalink&utm_campaign=tv4play.se

Vad vill vi att våra barn ska ta intryck och lära sig av? Vill vi att våra pojkar ska lära sig att kvinnor är till för att användas, att tafsas på och ha ”kul” med efter eget godtycke? Vill vi att våra flickor ska lära sig att vara passiva, låta sig utnyttjas och bara finnas till för män att roa sig med?

Var är debatten?

 

7 thoughts on “äR DeT BaRa JaG SoM SeR DeT HäR SoM eTT öVeRGRePP?

  1. Jag håller med dig, det var en obehaglig scen.
    De som eventuellt inte tyckte samma sak skulle ju kunna byta kön och roll för de båda personerna. Hade det tagits emot som en självklarhet och en ”kul grej” om det varit en kvinna som trängt sig på en man i en underordnad position och tvingat på honom en kyss?
    Min gissning är att man då tycks som man brukar göra med kvinnor som uppför sig på ett sådant sätt, nämligen att hon är äcklig.

    Gilla

    1. Jag gillar inte TV 4 överlag men den här gången gav jag med mig för att barnen ville titta och Fångarna på fortet är väl inte det sämsta ens barn kan titta på på TV. När den här scenen utspelade sig blev jag jätteupprörd och pratade massor med barnen om det.
      Efteråt har jag funderat på hur en ska tackla sådant här. Vad är bäst – att låta barnen titta på det mesta, sitta med och prata och diskutera om det som händer i programmen – eller att hålla dem borta från skiten och hoppas att de hinner mogna innan de utsätts för den? Just nu blir det en medelväg, jag är rätt tuff med vad de får se och inte och jag vill helst kunna vara med när de tittar. Känner mig som en tjatkärring ibland.
      I det här fallet kändes det dock självklart att bli upprörd, blir bara så förvånad att debatten inte gick skyhög efteråt. Anses det här alltså helt normalt? Ingen som ifrågasätter?

      Gilla

      1. Just TV 4 har inte kläm på det där med jämställdhet. Det har vi sett förr och jag har vid något särskilt upprört tillfälle ringt upp dem och berättat för dem om just jämställdhet.
        Fast de tycker faktiskt att de har kunskap om det och man får förmoda att de bara inte vill visa oss tittare hur himla kunniga och medvetna de är.
        Eller nåt sånt…

        Jag gillar inte heller TV 4 och undviker den kanalen. Tittar bara om det är något särskilt jag vill se och Fångarna på fortet var väl det som var roligast vid den tidpunkten den dagen. Så just den kanalen bör man nog lotsa barnen igenom och inte låta dem titta utan sällskap av vuxen.

        Gilla

        1. Fast det är ju rent ut sagt för jävligt när en lever i en värld där en inte ens kan titta på en svenskt tevekanal utan att bli utsatt för en massa skitindoktrinenring. Var är ansvaret? Går det inte att göra intressanta, välproducerade program med förnuft och känsla och som det också går att tjäna pengar på?
          Som tur är så uppskattar mina barn att titta på Kunskapskanalen också. 🙂

          Gilla

Kommentera

