HeMMa HoS MiG

 

Det här är min blogg, min lilla plats i cyberrymden. Här skriver jag om det jag tänker på, tycker om – ja, lite smått och gott som skramlar runt i mitt huvud. Ni kan se det som mitt vardagsrum dit jag bjuder in er. Vi sitter här, tänder rökelse, lyssnar på schysst musik, dricker te och småpratar lite. Vi behöver inte tycka sammalika om allt men det är bra om vi befinner oss på samma planhalva, det blir trevligast så. Ungefär som att det är ok om du dricker kaffe men om du vill ha hemkört är det bäst att du går hem till någon annan.

Jag är djupt ointresserad av att du kommer hit och är arg och vill tala om för mig att jag har fel och borde skärpa till mig. Jag är ännu mer ointresserad av att du kommer hit för att dumpa av din ilska, dåliga mående och taskiga förmåga att tänka dig in i andras situation i mitt knä. Det blir sällan någon upplyftande och intressanta samtal i de lägena. Du får gå någon annanstans med dina bekymmer.

Du får tycka som du vill hemma hos dig så får jag tycka som jag vill hemma hos mig.

Kram, puss och nyp i stjärten!

 

12 thoughts on “HeMMa HoS MiG

  1. Nej, jag tycker verkligen verkligen INTE att du eller någon annan ska behöva ta emot ilska och otrevligheter. Men, jag tänker så här, om vi vänder på det. Säg att det här var en blogg där någon skrev om sitt kvinnohat och/eller sin främlingsfientlighet och jag kom hit och ba ”du ä dum i huvet” eller något annat okonstruktivt. Det kanske började lite försiktigt med ”hur tänker du nu” och eskalerade till ”du är ju tamejfan helt jävla hjärndö”. För lets va ärlig, det är lätt hänt att det slutar någonstans där 😉 . Argumentet ”du får tycka som du vill hemma hos dig, men inte här” känns inte helt rätt, för mig. Självklart väljer du vilka regler du vill ha här och i övrigt i ditt liv å så 🙂 Och jag menar inte alls att jag tycker du ska öppna upp å ta emot sånt du inte vill ta emot. Det är inte alls det jag vill säga. Jag funderar endast på, om det hade varit omvänt, ponera att det var en kvinnohatande rasist som skrev detta inlägg. Hur hade du tänkt om inlägget då?

    Kram, puss och nyp i stjärten!

    Gilla

    1. Här har vi ett strålande exempel på vad jag menar!

      Vi tycker inte riktigt lika men försöker förstå och komma överens.
      Vad jag menar är att när någon kommer hit och är aggressiv och inte har någon som helst tanke på att lyssna på hur jag tänker utan bara vill köra ner sina åsikter i halsen på mig, då är inte jag intresserad, för det goda samtalet existerar inte och kommer aldrig att uppstå i den situationen. Om jag träffar på människor som har en åsikt jag inte håller med om kan jag börja med att ställa intresserade frågor och kanske komma med lite nya infallsvinklar. Om det inte funkar, utan att jag möts av total ovilja till annat sätt att se på saker och ting, då går jag. Jag ser ingen nytta med att diskutera med någon som inte vill diskutera. Den personen kan få sitta fast i sin övertygelse om den vill. Som jag brukar säga: ”Det är svårt att sitta still på en igelkott som inte vill.”
      Däremot, om det goda samtalet finns, då är det bara roligt och intressant om en tycker olika. Om en bara umgås med de som tycker precis likadant, då är det ju svårt att utvecklas som människa.
      Vi ska så frön hos varandra, inte meja ner varandra med spaden.
      Jag har tidigare gjort mina försök till samtal, bland annat på Genusnytt, men att sticka in huvudet på såna ställen kan nästan klassas som självmordsförsök. Ingen idé.
      Hur andra väljer att ha det hemma hos sig får jag respektera, liksom att de får respektera hur jag vill ha det hemma hos mig. Så länge vi håller oss till lagboken, förstås.

      Puss!

      Gilla

      1. Jag tror inte att vi tycker så olika. Men jag tolkade nog avslutet: ”Du får tycka som du vill hemma hos dig, så får jag tycka som jag vill hemma hos mig”, lite väl ordagrant. Jag tolkade det som att ”tycker du inte som jag, har du inte här att göra” och det spelar ingen roll i hur många trevligheter en lindar in sitt budskap, det är fortfarande samma budskap. Lite som att säga ”Snälla söta rara du, kan du inte vara så vänlig och dra åt helvete”. 😀 Men nu tolkar jag dig (ditt svar) som att du visst vill diskutera med människor som inte har samma åsikt som dig (Jag har inga skäl till att tro något annat, uppfattar inte alls dig som att du INTE skulle vara öppen för dialog med människor som inte tycker som du, så det här inlägget gjorde mig lite konfunderad, typ, har jag fattat rätt nu?) men håll en god ton och klarar du inte det så är jag inte intresserad av att diskutera med dig(?)

        Gilla

    1. Klart du blir godkänd!
      Ska ändra nu till att de som tidigare fått en kommentar godkänd får sina publicerade direkt. Behöver ju inte dra alla över en kam!

      Gilla

  2. Jag håller med dig om detta och tycker det är ett bra förhållningssätt! Visst kan man ha personer med andra åsikter än sina egna hemma i vardagsrummet, men inte någon som inte kan hålla schysst ton, som helt uppenbart inte respekterar mig/inte lyssnar på vad jag säger eller där diskussionen till slut spårar ur fullständigt. Trist att behöva moderera, men jag tycker också det är bäst så.

    Gilla

      1. Jo, jag hittade det inlägget och förstod att det var där det gick snett… Jag fick också sjutton uppsatser av en karl när jag skrev om Maria Svelands ”Hatet” + nämnde Scum-föreställningen. Galet. De läser ju inte VAD man skriver heller, de har redan bestämt sig vad man står för och att det är FEL.

        Gilla

        1. Det här var inte första gången så jag är rätt van, tyvärr.
          Det verkar inte bättre än att de googlar sig igenom bloggvärlden för att hitta lämpliga offer att trakassera, för som du skriver har de inget som helst intresse av att faktiskt ta till sig vad en skriver eller att föra en trevlig dialog kring detta.
          Undrar just hur de funkar i verkliga livet, jag blir mörkrädd bara jag tänker på det.

          Gilla

          1. Håller med! Jag såg i min sökordsstatistik samma dag som Maria Svelands skrivit om Hatet (och jag bloggade om det) att någon sökt på just ”maria sveland hatet” = rätt uppenbart att personen ville ha någon att föra fram sin ilska mot. Obehagligt.

            Gilla

            1. Verkligen obehagligt.
              Får sannerligen hoppas att det är ett fåtal tvivelaktiga existenser som håller på, även fast det onekligen känns som om det är en hatkampanj satt i system för att försöka tysta oss.
              Vad är de rädda för egentligen? Att vi ska slita ut testiklarna på dem och köra ner dem i halsen? Snälla nån, liksom…

              Gilla

Kommentera

