FiNNS DeT NåGoN SoM GiLLaR MiG oM JaG iNTe HaR FaCeBooK?

 

Jag är egentligen inte så förtjust i datorer, tycker att de stjäl min tid. Därför tog det lång tid innan vi skaffade en och ännu mycket längre tid innan vi anslöt oss till internet. Anledningen till det sistnämnda var att det till slut blev närmast ohållbart att inte ha det. Har en inte internet så får en inget veta. Nu har det visat sig att det inte är helt dumt. Även om internet är bräddfyllt med skit och fruktansvärt irriterande i största allmänhet så jag har ju också möjlighet att blogga och lära känna intressanta människor att också träffa i verkliga livet.

På sistone har det dock tornat upp sig små svarta orosmoln på min himmel. Mitt Facebookvägrande börjar få konsekvenser. Jag har, av flera olika anledningar varav principskäl är ett, inget Facebookkonto. Vill heller inte bli tvingad till det. Irritationen blir därför desto större då en upptäcker hur utanför en blir om en inte har ett. Allt fler företag, föreningar, event och liknande finns numera enbart på Facebook. Jag skulle vilja engagera mig i sånt som jag känner är viktigt, jag skulle vilja vara med och förändra, jag skulle vilja gå på föreläsningar, konserter och annat men informationen finns endast på Facebook. Och då har jag inte börjat prata om släkt, vänner och bekanta…

– Jaha, har ni fikat/kastat gatsten/gått på bio/haft fest/spelat cittra/lunchat/fyllt år/grävt gravar/träffats i parken/LSD-trippat/haft syjunta/klassträff/kaninhoppning/whatever? Det visste jag inte, det hade varit kul att ha hängt med.

– Visste du inte? Nejvisstja! Du har ju inte Facebook! *visar lång näsa*

Så här sitter jag och känner mig konservativ, gnäller och längtar till den tiden då folk oanmält hälsade på/ringde på den fasta telefonen/sms-ade/skrev brev/mejlade/hörde av sig när det var något på gång/whatever och undrar:

Kan en bli gillad om en inte har en ”gilla”knapp?

 

 

8 thoughts on “FiNNS DeT NåGoN SoM GiLLaR MiG oM JaG iNTe HaR FaCeBooK?

  1. Men asså, vad handlar motviljan om egentligen? Vill du vara med å leka eller inte? Du avgör själv hur mycket tid du vill lägga. Det finns inget som säger att du måste vara på fäjan 24-7 bara för att du har fäjsbuck. Det finns heller inget som säger att du måste vara inloggad på din mäjl jämt och ständigt bara för att du har en mäjladress. Det finns inget som säger att du måste blogga varje dag bara för att du har en blogg. Så vad handlar det om egentligen? Jag gillar inte bakåtsträveri,tycker mest att det är trams och ”göra sig märkvärdig”, typ: Jag ser inte på tv. Fast JAG ser ju inte på tv, men jag tittar på MASSOR av serier och filmer på nätet. På så sätt bestämmer jag själv vad jag vill bli ”utsatt” för. Och bara för att vara riktigt tydlig, en får absolut vara bakåtsträvare och göra sig märkvärdig, jag säger bara att jag tycker det är trams. Du bestämmer själv. Jag är dock nyfiken på varför folk gör motstånd. Det brukar handla om rädsla för det okända. Känner dock att det inte riktigt passar in i det här sammanhanget ;D Om du bestämmer dig för att du vill testa på att vara med å leka,( för ja, en kan gå ur fäjsbuck om en ångrar sig, visst är det härligt med fri vilja!) så kan jag berätta hur du ska göra för att vara anonym och få uppdateringar och inbjudningar från just det du är intresserad av.

    Gilla

    1. Jag vill inte ha Facebook. Av en massa anledningar. Till exempel för att jag inte vill utsättas för kartläggning i reklamsyfte eller det massiva reklampådyvlandet. Eller för att jag inte behöver mer intryck, snarare mindre. Eller för att jag inte har något behov av att hålla reda på folk, varav en del jag knappt känner, eller att de ska hålla reda på mig. Eller för att jag hellre har en relation med människor på riktigt. Fast framför allt för att jag har blivit stalkad av ett ex under många år som kartlägger och blir ”vän” med så många jag känner som möjligt på FB för att hålla reda på mig och begränsa mitt livsrum. Inte tramsigt alls, tycker jag.
      Jag är rätt haj på datorer och det som följer med dem så jag skulle inte ha något problem med att lära mig hur det funkar om jag skulle vilja.

      Jag tycker helt enkelt att det är trist att jag begränsas av det faktum att så många företag, föreningar och events bara finns på Facebook, att de tar för givet att alla har ett konto där. Ungefär som om det bara skulle gå att betala räkningar via internet utan tanke på att alla inte har tillgång till en dator. Det är nonchalant och stänger medmänniskor ute.

      Att vilja träffa människor på riktigt, att vilka kunna hälsa på varandra utan att boka två veckor i förväg, att spontant ringa och prata bort en stund, att bjuda med sina vänner på något roligt en har tänkt göra, kort sagt att göra sig omaket att finnas till för varandra, är inte alls för att göra sig märkvärdig och känns inte alls bakåtsträvande eller tramsigt för mig. Det känns sunt och mänskligt.

      Gilla

      1. Fast nu tror jag att du har missförstått mig? Jag har aldrig påstått att det är tramsigt att inte vilja vara med i fäjsbuck?! Jag vill minnas att vi haft den här diskussionen tidigare och möjligt att jag liksom lite fortsätter på den, ca ett halvår senare(?) Du bestämmer själv vad du gör och inte gör. Det är en självklarhet, för mig. Jag tolkade ditt inlägg som att du kanske ev funderar på om du inte vill vara med iaf och då ville jag tala om för dig att det går att vara med i fäjsbuck utan att bli bombarderad av reklam och utan att vara vän med en endaste vän och ändå kunna ta del av de företag och de organisationers uppdateringar och eventinbjudningar som du är intresserad av. Och OM du ville ha hjälp med det så hjälper jag gärna, OM du skulle bestämma dig för att du ville det. Precis som du hjälpte mig med wordpress. Jag menade verkligen inte att insinuera att du inte var kapabel att göra det själv. Men jag känner att jag kanske trampade på en öm tå här, så vi släpper det 🙂

        Ang trams och bakåtsträveri, eller att vara konservativ, så är det egentligen en annan diskussion. Det får mig att tänka på, att som kvinna ha rätt att rösta, rätt att äga, rätt att arbeta, att ha rätt till sina surt förvärvade slantar, att det inte längre är okej enligt lag att våldta sin fru osv. Ordet konservativ provocerar mig väldigt mycket. Jag ber om ursäkt att jag lät det påverka min kommentar här. Det har ju egentligen inte med den här frågan att göra.

        Kramen

        Gilla

        1. Du trampade inte alls på några ömma tår, det har jag inga 🙂 men vi kanske missförstod varandra en smula. För tidigt på morgonen, kanske…

          Jag har bara tänkt mycket på det här med hur en umgås nuförtiden och hur jag inte känner mig bekväm med det. Frågan aktualiserades när jag bodde med min mamma i flera veckor nu efter jul och märkte vilket fantastiskt sällskapsliv hon hade. Det formligen vällde in gamla tanter och farbröder hela tiden, utan att de ringt först. Ja, de ringde hela tiden också för den delen. Orkade hon inte så pratade de en liten stund och sen gick de eller så stannade de kvar, drack kaffe och pratade bort en stund med mig. Mamma sa en gång att folk nog umgicks mer förr i tiden när det inte fanns några kommunikationer att prata om än nu när vi kan hålla kontakt med hela världen när vi vill.

          All fantastisk teknik som finns för att vi ska komma närmare varandra är också det som skiljer oss åt. Jag tycker det är väldigt sorgligt, faktiskt. Se bara på oss: vi skriver till varandra här men jag har inte ens varit hemma hos dig, ja knappt pratat med dig överhuvudtaget. Vad är det vi gör som tar sån tid att vi inte hinner ses? På tal om det så ligger ”Momo” på byrån i hallen och väntar på dig! 🙂

          Gilla

Kommentera

