Då oCH Nu

 

Mamma hade sparat en gammal skolfotokatalog.  Året var 1979 och jag gick i klass 8. Då såg det ut så här:

klass 8 1979

Vad har vi här då? En helt vanlig skolklass på högstadiet i en svensk småstad för trettiofyra år sedan. Och så tittar vi lite närmare:

Killar och tjejer har i stort sett likadana kläder. Alla är påklädda. Inga killar spelar tuffa och inga tjejer åmar sig (med undantag för tjejen längst upp till höger, hon ser nästan ekivok ut i det här sammanhanget). Enda skillnaden jag kan se är att killarna sitter bredbent och tjejerna med benen ihop. Inte ens den ”sötaste tjejen i klassen” (fyra från vänster i översta raden) verkar vara medveten om sin status utan ser helt normal ut. Detsamma gäller den ”sötaste killen i klassen” (näst längst till höger i mittersta raden). Och med risk att låta skvallrig så syns det inte ens vem i klassen som redan då haft ett aktivt sexliv i flera år. (Inte jag!)

 

Hur ser det ut nu då?

Jo, ungefär så här:

skolfoto

 

 

 

 

 

 

 

 

Och så här:

UpMJOs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Varsågoda att analysera!

 

2 thoughts on “Då oCH Nu

    1. De där hittade jag på nätet, det fanns inte så mycket att välja på. Kan tänka mig att det kan se mycket mycket värre ut än det där. Men en ser skillnaden i alla fall, speciellt på kläderna. Ingen modehysteri där inte, även om det förstås spelade roll vad en hade på sig då också men jag minns aldrig att jag hade kropps- eller klädångest. Möjligtvis avundsjuka för att vi inte hade råd att köpa det dyraste, även om jag förstod varför.

      Gilla

Kommentera

