STöR MiG

 

Bokade resa i går! Hit ska vi:

vilsandi

 

Det ska bli jätteroligt och det är förstås inte det jag stör mig på. Nej, det som gnisslar i hjärnans störcentra just nu är att när vi satt där på resebyrån och familjens personuppgifter skulle uppdateras så frågade plötsligt resebyråpersonen om Lillebror var pojke eller flicka. Lillebror har nämligen ett namn som inte med omedelbar verkan kan stoppas in i ett könsfack. Eftersom jag samtidigt småpratade med min sidekick så svarade jag slentrianmässigt på frågan och en stund senare var allt klart och jag var på hemväg, via pappershandeln där jag investerade i fina tuschpennor.

Men nu. STÖR MIG! Vad var det som var så viktigt med att veta vilka kön barnen har? Va? Vi ska åka färja. Med bil. Sova i könsneutral Estlandsfärjehytt.  Är det återigen en sådan där ”viktig” sak att veta, bara för att?

Snart är jag så irriterad att jag måste ringa och fråga. Och då blir jag en sån där störig människa som bara ifrågasätter och är jobbig och kan jag inte bara gå med min jäkla feministskit och dra nåt gammalt över mig och jag orkar inte lyssna på det där för jag är inte intresserad det får du prata med någon annan om och varför måste du hålla på så där hela tiden slappna av för fan och bry dig om de fattiga barnen i Afrika i stället och måste du vara så överspänd du har säkert fått för lite kuk och det är minsann synd om männen också så skyll inte allt på oss sug av mig i stället.

Arrgh.

 

5 thoughts on “STöR MiG

  1. Det var väl efter Estonia om vi blev tvungna att uppge vilka vi var som reste med färjorna, innan dess kunde man liksom bara åka utan att någon visste vilka vi var. Efter att folk dött i olyckan så blev man varse att det kan vara rätt bra att veta vilka som befinner sig ombord så man vet vilka man ska leta efter och identifiera om något händer.
    I det läget spelar genus ingen större roll, det handlar bara om att identifiera en kropp. Då kan det underlätta om man vet om man vet könet.

    Gilla

    1. Jag fick för mig att det inte var till själva bokningen utan till klubbkortet som vi registrerade poäng på och där ska det ju inte spela någon roll och på biljetterna står det inte ens våra namn. De registrerar väl passen när vi går ombord?
      Men eftersom jag inte orkar vara irriterad någon längre stund så köper jag din förklaring!

      Gilla

      1. Tja, du kanske har rätt.
        Jag har aldrig åkt båt till andra länder än de nordiska och där visar man ju inga pass. Dock är man sedan Estonia väldigt nog med att registrera oss, våra personnummer och all möjlig info som man inte behövde redogöra för förr.

        Gilla

Kommentera

