PuNG VS VaGiNa

 

Det är väldigt mycket Hockey-VM i helgen så egentligen har jag inte tid att hänga här men sticker emellan med något jag kom att tänka på när jag läste inne hos HEJ BLEKK om hur vi använder ord. Eftersom ni förmodligen inte orkar klicka på länkar kopierar jag lite här:

Jag tänkte att vi skulle uppehålla oss vid språkbruk, vår semantik och våra uttryck. Jag tror att mycket av det språk vi idag använder uppstår på grund av de samhällsstrukturer vi omges av. Det sprids sedan vidare genom interpersonell kommunikation och populärkultur.

Om vi börjar med en vanlig amerikansk fras: ”Have some balls”. Uttrycket har inte uppstått ur intet, utan kommer från en tradition och ur strukturer där vi människor adderat värden till ett existerande ord. Balls, precis som den maskulinitet de tillhör, kan symbolisera styrka, mod, självförtroende och andra värden som tillhör en hegemonisk maskulinitet i en patriarkal samhällsstruktur.

Vi fortsätter med en annan vanlig fras: ”You’re such a pussy.” På samma sätt som i exemplet ovan har pussy också annoterats med nya värden. Pussy betyder vagina (eller fitta), men det innefattar värden som feghet, svaghet, underlägsenhet osv. Svenska varianter av dessa kan vara ”Man eller mus”, ”Det är stake i dig”, ”Är du bög eller?” eller ”Kom igen, väg, din fitta”.

På grund av de samhällsstrukturer som omger oss förändras semantiken. Ord beläggs med ny betydelse, och det är inte till någons fördel. Det är ingen fördel att maskulinitet och det språkbruk som hänger samman med den, stake och balls, ges värden som mod, styrka etc. Det skapar ouppnåeliga och skadliga normer för män, precis som kvinnor inte heller gynnas av de stereotypa mönstren av vad maskulinitet och femininitet är, när deras könsorgan ständigt blir sammankopplat till något subordinerat, svagt och så vidare.

 

I alla fall så fick det mig att tänka på vad Danne skrev för ett tag sedan och eftersom ni förmodligen inte orkar klicka på länkar kopierar jag in det här:

Pung vs vagina

torsdag 9 augusti 2012 kl 10:40 av Daniel Brännlund

Det har cirkulerat ett citat på internet den senaste tiden som kan vara det mest klockrena jag någonsin läst.

”Why do people say ”grow some balls”? Balls are weak and sensitive. If you wanna be tough, grow a vagina. Those things can take a pounding.”

Det är roligt och det är sant.

Var och hur startade det här med att tuffhet förknippas med pungkulor? Jag har aldrig gett mina bräckliga pungkulor cred för något bra jag har gjort.

– Du räddade barnet som höll på att bli överkörd av en bil! Hur vågade du ge dig ut trafiken sådär?

– Jag tvekade först, men då kom jag på att jag har ju pungkulor.

– Åh, en bakåtvolt från tian. Snyggt!

– Kunde inte ha gjort det utan valnötterna i mina shorts.

– Nej! Ge dig inte in i det där brinnande huset!

– Öh du, kolla vad som hänger här under min penis.

Det är väldigt konstigt. ”Grow some balls”…

Som att kvinnor skulle bli ballare(märkte ni vad jag gjorde där?) om de lät växa ut ett par pungkulor?

”Hörru tjejen, vi måste tuffa till din image lite. Här har du två bollar mellan dina ben som inte tål mer än en vindpust och som kommer vara i vägen när du ska cykla. Boom! Problemet löst!”

Nä du. Den där kulpåsen må vara skön att klia på och ska man göra bäbisar är den direkt nödvändig. Men tuff är den tammefan inte.

Och om man vänder på det? Vad kallas man när man är feg? Fitta. (Pussy).

Vaginor är små, men när det krävs då pressar de ut människor stora som vattenmeloner.

Dags att tänka om?

 

Eller som Nanna Johansson så fint illustrerar det:

 det är fitta i dig min son

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

