Så VaR DeT DaGS iGeN

 

Ni som har hängt med ett tag kanske kommer ihåg reklamkampanjen för Girl:it som jag skrev om för något år sedan. Fräscha upp minnet eller läs för första gången:

https://calleism.wordpress.com/2012/01/13/calle-pa-krigsstigen/

https://calleism.wordpress.com/2012/01/16/nej-jag-har-inte-fatt-nagot-svar-an/

https://calleism.wordpress.com/2012/01/25/svar-fran-girlit/

https://calleism.wordpress.com/2012/02/11/sista-svaret-fran-girlit/

 

Nu är det då dags igen, den här gången från tidningen Julia. Det här kom med posten förra veckan:

Julia 1

Julia 2

Julia är en tidning som riktar sig till barn mellan 9-14 år. De verkar ha lärt sig en läxa, för de undviker rätt så konsekvent att tala om att tidningen riktar sig till tjejer utan skriver ”barn” i stället. Men de gör i samma veva bort sig, för i föräldrainformationen på hemsidan skriver de att tidningen riktar sig till unga tjejer. Så var det alltså med den så kallade könsneutraliteten.

De ”har för avsikt” att tidningen ska vara en ”trygg mötesplats för unga tjejer”. I reklambroschyren poängterar de med understruken text

Julia 3

att ”Julia är tidningen  som du som förälder kan känna dig trygg med”.

 

Vad exakt är det jag som förälder då ska kunna känna mig trygg med?

Vad tycker de är viktigt att unga tjejer får med sig ut i livet?

Idoldyrkan?

Utseendefixering?

Kärlek = killar?

Baka kakor?

Smink?

Upprätthållande av könsnormer?

 

Det här är en tidning och en hemsida jag som förälder känner mig väldigt otrygg med faktiskt.

Väldigt otrygg.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s