JaG ViLL Ju SKRiVa oM SåNT SoM äR PoSiTiVT oCKSå

 

Det tänkte jag idag när jag för andra dagen i rad stod och beundrade capoeirafamiljens uppträdande på stan, på biblioteket och i parken. För det här är någonting fantastiskt i en värld fylld av ojämställdhet, kvinnoförakt, individualism, kroppshets och främlingsfientlighet, för att nämna några bekymmer med det samhälle vi alla lever i.

Barnen tränar alltså capoeira, vilket vi valde för att de tränar hela kroppen OCH sinnet, tjejer och killar tränar tillsammans och det finns inga tävlingsmoment någonstans.

Men det är mer än så, vilket jag funderar på när jag står och tittar på när de spelar tillsammans.

Jag ser glädjen och gemenskapen för alla som lever capoeira. Jag ser alla nationaliteter, alla åldrar, kön och alla kroppsformer, för det här är en sport där ingenting sådant spelar någon roll. Ingen tävlan, alla utgår från sig själva och sin egen kropps förmågor. De får lära sig att akta sig själva och akta varandra, för om de inte gör det kan det gå illa. De lär sig att använda sin kropp och får en trygghet och självsäkerhet på köpet. De tränar inte bara kroppen utan även viljan och tanken. De lär sig spela instrument, sjunga, dansa och ett – för de flesta – nytt språk och de lär känna andra människor från hela världen. Och de gör det i kläder utan könskodning.

I en tid som denna är det något helt fantastiskt och jag är väldigt tacksam över att vi hittade hit.

Låter det intressant? Läs mer här!

 

2 thoughts on “JaG ViLL Ju SKRiVa oM SåNT SoM äR PoSiTiVT oCKSå

Kommentera

