BöCKeR – TeMa RöDa KoRSeTS GRaTiSHyLLa

 

Även om jag inte åker buss och spårvagn lika mycket längre*  så blir det en del läsning ändå.

*För er som har hängt med ett tag så vet ni att jag gillar att läsa när jag åker kollektivtrafik. Samt när jag går till och från bussen. Ber om ursäkt för vad det senare kan ställa till med i ouppmärksamhet.

Den senaste tiden har jag läst efter temat ”Röda Korsets gratishylla”. Det innebär en del läsning utanför min vanliga komfortzon men det är också kul med nya läsupplevelser. Det blir också lätt att lämna ifrån sig böckerna efter avslutad läsning, jag brukar lämna dem ute i offentligheten så att de kan komma andra till glädje.

 

Det började för en tid sedan med ”Krigets Sorger”, en fantastisk bok om Vietnamkriget som alla som tycker om att läsa borde läsa.

 

Efter det blev det en bok jag läst flera gånger, den är av den sorten som en alltid återvänder till:

Räddaren i nöden av J. D. Salinger:

J D Salinger - Räddaren i Nöden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Det är det som är felet. Man hittar aldrig ett ställe där det är lugnt och fridfullt, för såna ställen finns inte. Man tror kanske att dom finns, men så fort man kommer dit och vänder ryggen till, så smyger sig nån fram och skriver ”Kuk” mitt för näsan på en. Försök själva ska ni få se. Om jag nånsin dör och dom lägger mig på kyrkogården och ställer en gravsten ovanpå, så kommer där att stå ”Holden Caulfield” och när jag är född och när jag dog, och sen längst ner ”Kuk”. Jo, jag lovar. Jag vet att det kommer att göra det.”

 

Djävul i en blå klänning av Walter Mosley:

Walter Mosley - Djävul i en blå klänning

 

 

 

 

 

 

 

Hårdkokt deckare i bästa Raymon Chandler-stil. Men om en gillar Raymond Chandler kan en fortsätta att läsa hans böcker för den här kommer inte upp i den klassen. Trevlig underhållning, inte så mycket mer.

 

Fursten av Niccolò Machiavelli:

Machiavelli - Fursten

 

 

 

 

 

 

 

Har läst den förr men den var inte roligare nu. Skittrist bok, orkade knappt bläddra i den utan lämnade den på bussen direkt.

 

Men så till en av läsningens absoluta höjdpunkter –  skriven av en av mina absoluta favoritförfattare:

Den vassa eggen av W. Somerset Maugham:

Somerset Maugham - Den vassa eggen

 

 

 

Har ni inte upptäckt honom tidigare så gör det nu. Underbart!

 

One thought on “BöCKeR – TeMa RöDa KoRSeTS GRaTiSHyLLa

  1. Pingback: HeLGeN | CaLLeiSM

Kommentera

