CaLLe STåNGaS MeD TaLLiNK SiLJa aB

 

Idag fullt upp med uppdraget ”förändra världen genom telefonsamtal få ett stort aktiebolag att inse att det är dumt och onödigt att dela in mänskligheten i två kön”. Ett kamikazeuppdrag, alltså.

 

Person 1: Det började igår, med trevlig person på Tallink Siljas medlemsklubb ”Club One” som absolut tyckte att jag skulle gå vidare med frågan varför de satte etiketten ”man” respektive ”kvinna” på alla sina medlemmar, inklusive barnen.

Person 2: ”- Jag kan tyvärr inte svara på den frågan.” Plus diverse heteronormfloskler.

Person 3: ”Jag förstår inte din fråga?” Plus diverse heteronormfloskler.

Person 4: ”Eh? Okej?” Plus diverse heteronormfloskler. ”Det är faktiskt ingen annan som har klagat på det här (underförstått – därför kan jag bortse från dina argument). ”Jag kan framföra din åsikt till min chef.” Vad bra! Jag kan prata med din chef själv! Vill du ge mig telefonnumret eller kan du koppla mig direkt? ”-NEJ, jag kan inte koppla dig till chefen för det här.”

Person 5: Då rotade jag runt en stund på nätet och hittade telefonnumret till VD:n Kadri Land. Äntligen! Vi hade ett ytterst givande samtal där vi diskuterade problemet och lyssnade till vad den andre hade att säga. Hon funderade på varför det var som det var och tyckte att det var konstigt att det varken gick att välja kön själv eller ta bort uppgiften om kön från medlemsuppgifterna. Samtidigt inser en ju också problemet med att ändra hela datasystemet om en tredje könsvariant skulle läggas till men jag förklarade att jag var fullt nöjd med att möta förståelse för problemet och att det räcker med att så ett frö. Då svarade hon att det fröet hade legat och grott hos henne i tjugo år och att hon skulle se om det gick att göra något åt saken. Dessutom tipsade hon om att ringa till Helena Kerman som är ansvarig för kundinformationen för att se om de inte gick att ändra uppgifterna i medlemsregistret.

Person 6: Helena Kerman. En människa med ”det är så det är”- inställning. För i Sverige finns det bara två kön och det bestäms vid födseln och det är så det är och alla andra företag i världen gör så och det är inte deras sak att ändra på det och vi stänger inte ute någon för alla människor är antingen man eller kvinna och något annat finns inte och skulle det mot förmodan vara så så får ”de andra” ändra på reglerna först så får de se om de gör något för som det är nu kommer det aldrig att hända. De gör som alla andra och de tar inte ställning. Det är som det är och det bara är så. Dessutom är det första gången frågan kommer upp.

Första gången frågan kommer upp???

OK – telefonnumret till Helena Kerman är 08-666 35 71.

Det behöver ju inte vara sista gången frågan kommer upp!

 

Stockkonservativt företag:

Tallink Silja AB - stockkonservativt företag

 

 

 

 

 

 

6 thoughts on “CaLLe STåNGaS MeD TaLLiNK SiLJa aB

    1. Även om det tog en förmiddag och förmodligen inte leder till någon förändring alls så har jag förhoppningsvis stört deras världsbild på något sätt. Hoppas jag i alla fall, för annars känns det helt meningslöst att hålla på. Även om jag har svårt att se att jag någonsin skulle kunna låta bli…

      Hoppas också att min uppmaning att ringa och störa uppmärksammas av någon!

      Gilla

  1. Så jävla bra! Och jag tror att det gjorde skillnad och inte alls var ens i närheten av meningslöst. Jätteskillnad faktiskt. Ringar på vattnet min vän, ringar på vattnet 🙂 Heja!!

    Gilla

Kommentera

