MeKaR DaToR

 

Ingenting fungerar som det ska. Med datorer, nätverk och sånt. Sedan i förrgår har jag mekat dator, felsökt problem, kollat med Internetleverantören, kopplat om kablar och routern och nu har jag i alla fall fått igång den gamla laptopen som jag sitter med i knät nu.

En kan se det som en feministisk aktion också. Att jag, bara för att jag är kvinna, med lätt hand skulle kunna dumpa över ansvaret på datorn till Skägget för att han, för att han är man, förväntas kunna sånt, men att jag, för att jag är feminist, inte gör det utan tycker att jag ska kunna själv.

Fast det är inte så. Jag tycker att det är min jäkla skyldighet som människa att lära mig sånt som jag inte kan och som är hyfsat bra att kunna. Att det inte är rätt att jag dumpar över ansvar som jag är för lat för att ta på någon annan människa i min närmaste omgivning.

Ni vet, den där självklara inställningen till livet som de flesta saknar, för att det är alldeles för lätt att maka ner arschlet i sin könsroll och inte orka ta sig därifrån.

Ikväll ska jag skruva kontakter.

 

8 thoughts on “MeKaR DaToR

  1. Det var nån artikel i tidningen häromdagen om det du nämner, Calle. Det handlade om att kvinnor ofta överlåter åt män att köra familjebilen, med påföljden att kvinnor till slut blir rädda för att sätta sig bakom ratten. Det var vanligt förr, att man också såg kvinnor som inte trodde att de kunde tanka.

    Gilla

    1. Kvinnor överlåter nog en hel det mansgöra åt männen, för annars skulle de få göra det jobbet också. För tyvärr så är det nog väldigt sällan som män frivilligt åtar sig kvinnogöra på regelbunden basis…

      Tänkte på det när jag skrev det här inlägget, att det är nog ändå vanligare att kvinnor ser till att lära sig det som är viktigt än att män gör det. För män räcker det liksom med att de jobbar och tjänar pengar, då har de gjort sitt. Sen sitter de där ensamma på ålderns höst när frugan har gått bort och får skörbjugg för att de inte kan laga mat.

      Gilla

    1. Mmm… Det hjälpte inte ens att ringa sjukvårdsupplysningen, viruset var av den segare sorten. När det ligger i startmenyn på Windows spelar det ingen roll hur mycket en virusscannar, inte ens i felsäkert läge, en behöver flytta över hårddisken i en annan dator och virusscanna den där i stället. Så datorn blev inlagd hos farbror doktorn i måndags, väntas hem till helgen.
      Därav inga uppdateringar på bloggen… 🙂

      Kontakten, däremot, är skruvad och lampan uppsatt i köksfönstret!

      Gilla

  2. Just den där tafattheten, att det liksom inte hände ett jävla skit om inte jag sa till, eller lämnade över ratten, så jävla jävla jävla jävla helvetes jävla jävla helvetes jävla frustrerande! Sa jag jävla?

    Gilla

Kommentera

